Under Olavsfest står en skulpturell installasjon med form som en rosemalt fraktcontainer på Kongsgården. Et bomberom med et audiovisuelt verk befinner seg på innsiden.
Tittelen på skulpturen, «It’s Good to Have Friends!», spiller på Jens Stoltenbergs avslutningsord i sin tale til Kongressen i USA som NATOs generalsekretær. Utdrag fra talen kan også oppleves innerst i containerens bomberom formet som en labyrint. Publikum følger det grønne lyset som viser vei.
Stoltenbergs ord klinger godt, selvsagt er det godt å ha venner. Men har våre venner alltid gode intensjoner? Kan våre venner også skape problemer for oss? ANNEX-kunstnerne Kjersti G. Andvig og Mona Bentzen ønsker å stille noen av disse spørsmålene.
I lys av dagens spente verdenssituasjon ønsker de å legge til rette for å tenke gjennom hvordan vi som nasjon kan bidra til å øke eller redusere denne spenningen.
Skulpturen ble først stilt ut på Bodø Torg i forbindelse med Bodø 2024 og Bodø Biennale og har etter det vært vist på Svolvær Torg/Nord Norsk Kunstnersenter. I juni var den i Harstad i forbindelse med Havnelangs og Festspillene i samarbeid med Galleri Nord-Norge. Senere skal del til Trondheim, Hamar, Oslo, Moss og Notodden.
Den håndmalte rosemalingen dekker alle deler av containeren, også taket. Dette henspiller på begrepet skjønnmaling og knytter containeren til et tradisjonelt norsk/skandinavisk håndverk. I norsk sammenheng er rosemaling ofte assosiert med nasjonsbyggingen på 1800-tallet.
Baksiden av containeren har påskriften: «Alle Nevnt, Alle Glemt», i tillegg til navnene på de land Norge har deltatt aktivt med krigshandlinger i. Under dette ligger det en bårekrans. Teksten er et ordspill og må sees i sammenheng med krigsminnesmerker for falne under 2. verdenskrig. Den originale teksten lyder Ingen nevnt, ingen glemt.
Fraktcontainere brukes både til frakt av våpen og militært utstyr, og til menneskesmugling. Containeren kan også knyttes til Norges deltagelse og påfølgende bortforklaringer i internasjonale militære operasjoner, samt landets stadig voksende innflytelse globalt gjennom bistand og global handel. Med nedsmeltning av isbreer åpner det seg muligheter for nye fraktveier på havet i Nord, og alt hva det medfører av maktspill.
Den innvendige konstruksjonen er inspirert av de mange bunkersene fra 2. verdenskrig og dagens mangel på bomberom til sivilbefolkningen.
Kunstnergruppen ANNEX ble dannet i 2015 og består i dag av Mona Bentzen og Kjersti G. Andvig. Gruppen arbeider på bakgrunn av egne erfaringer og en felles interesse for ulike aspekter ved migrasjons- og asylpolitikk. De har et særlig fokus på de bakenforliggende årsakene knyttet til krig og våpenproduksjon, med påfølgende menneskelige og miljømessige konsekvenser, og tar utgangspunkt i norsk politikk. Gjennom sammenblandingen av tradisjonelle og utradisjonelle uttrykk og rom er målet deres å skape debatt og engasjement rundt det de anser som viktige samfunnsmessige veivalg.
.
Medvirkende:
ANNEX/Mona Bentzen og Kjersti G. Andvig, Rosemaler Geir Morten Kåsastul fra Heddal i Telemark, Snekker Jack Markussen fra Stamsund, Skilt Interiørprodukter AS.
Utstillingen er støttet av KORO, Billedkunstnernes Vederlagsfond, Norsk kulturråd, Nordland fylkeskommune, Bodø2024, og Bodø Biennale.