Vår Frue kirke
Onsdag 30. juli kl. 18.00
PROGRAM
Lojze Lebič: Iz kamna v vodi
Francis Poulenc: Figure humaine
———
Wolfgang Amadeus Mozart:
Introitus
Kyrie
Dies irae
Ståle Kleiberg:
The Yellow Triangle: Jews
Alto solo: Frøydis Fegran Kopperud
Dies irae
Wolfgang Amadeus Mozart:
Rex tremendae
Ståle Kleiberg:
The Brown Triangle: Gypsies
Soprano solo: Sara Mazzanti
Wolfgang Amadeus Mozart:
Confutatis
Lacrimosa
Domine Jesu
Ståle Kleiberg:
The Pink Triangle: Homosexuals
Bass solo: Miha Bole
In paradisum
Kor: Utopia & Reality Chamber Choir
Solister fra koret
Fiolin: Daniel Turcina
Piano: Mona Spigseth
Dirigent: Urša Lah
Under denne konserten får publikum høre Francis Poulencs kantate Figure humaine, mens andre del av konserten kombinerer korbevegelser fra Mozarts Requiem og utdrag fra Ståle Kleibergs Requiem for the Victims of Nazi Persecution.
Alle tre verk regnes som mesterverk av sine respektive komponister, og preges av menneskelig lidelse forårsaket av mangel på medmenneskelighet.
Men aller først framfører koret Iz kamna v vodi av den slovenske komponisten Loijze Lebic (f. 1934). Et effektivt stykke kormusikk som tar mål av seg å kalle forbannelser ut av stein i vann – og ut av onde menneskesinn.
Poulenc skrev sin kantate for dobbelt blandet kor med 12 stemmer (ofte divisi) a cappella i 1943, under nazi-okkupasjonen av Frankrike. Han tonesatte antikrigsdiktene i Poésie et vérité 42 av surrealisten Paul Éluard. Éluard bruker ulike metaforiske monstre i sine dikt for å vise avmenneskeliggjøringen av mennesket og den uutholdelige tilstanden under okkupasjonen. Ofte er de grusomme bildene og beskrivelsene uklare.
Poulencs musikalske svar matcher tekstens form med stor presisjon og viser hans ekstraordinære harmoniske teft og fantasi. Gjennom bruk av kvintsirkler og skarpe tritonuser leder han musikken inn i fjerne tonearter, trekker på modi, og kombinerer med septim- og nonakkorder som visker ut grensene mellom dur og moll.
Verkets klimaks er det avsluttende diktet Liberté, en ode til friheten, som seirer over tyranniet. På alle objekter Éluard ser eller forestiller seg, maler han ordet, og han er fast bestemt på å fortsette til hele verden er dekket av dets syv bokstaver. Drivkraften bygger seg gradvis opp, tempoet øker, og ved det øredøvende klimakset hvor hele koret endelig synger ordet «Liberté!», stiger tessituraen nesten utenfor det menneskelige stemmeregisteret. Kantaten regnes som et av de beste korverkene som noensinne er skrevet, og stiller enorme krav til et kors utholdenhet, teknikk og musikalske evner.
Som en siste, skjebnesvanger advarsel – eller et rop for å vekke menneskeligheten i mennesket – kombinerer andre del av konserten korbevegelser fra Mozarts Requiem og utdrag fra Ståle Kleibergs Requiem for the Victims of Nazi Persecution. I år markerer vi 80-årsjubileet for seieren over nazismen og slutten på andre verdenskrig. Samtidig står vi overfor gjentakelser av menneskehetens groveste feil. Kriger tar liv uten nåde, og for de som står oss nærmest ser vi ingen ende. Menneskets sinn ser ut til å vende tilbake til middelalderens mørke, der nabo er fiende av nabo, mennesket er et beist for mennesket, og dette beistet driver også seg selv mot undergang med sin brutalitet.
Ståle Kleibergs Requiem for the Victims of Nazi Persecution er (sammen med cellokonserten Dopo og orkesterverket Lamento: Cissi Klein in Memoriam) del av en trilogi hvor Kleiberg tematiserer grusomhetene mennesker kan utøve mot hverandre. I tillegg til de obligatoriske messetekstene på latin, inneholder hans Requiem tre tekster skrevet av Skottlands nasjonaldikter Edwin Morgan. Tekstene er utformet som korte fortellinger fra representanter for tre forfulgte grupper: jøder, romfolk og homofile – representert i verket av tre vokalsolister. Korbevegelsene med latinsk tekst fungerer dermed som generelle kommentarer til de individuelle historiene. I kombinasjon med utdrag fra Mozarts Requiem vil de illustrere og representere menneskehetens lidelser gjennom historien.
Konserten er en appell om å forene alle nasjoner og folk i en felles innsats for å etablere og bevare fred på jorden. Det vil ikke finnes noen vinnere i krigen mot tiden og ødeleggelsen.
Ved å miste sin menneskelighet, mister mennesket seg selv.
Utopia & Reality Chamber Choir (Europa)
Utopia & Reality Chamber Choir er et allsidig, internasjonalt prosjektkor etablert i 2011. Koret består av talentfulle unge sangere og kordirigenter fra ulike land. Målet er å opptre på et høyt kunstnerisk nivå, å oppmuntre sangere til å tenke over kunstens rolle i samfunnet i dag, og å utforske ulike måter å påvirke publikum på.
Hvorfor navnet «Utopia & Reality»? To ideer som tilsynelatende er rake motsetninger, gjøres avhengige av hverandre gjennom kreativ aktivitet og gjennom menneskelig endringsvilje. Ting som framsto som ufattelige kan bli sanne.
Prosjektet har vært en suksess. Utopia & Reality har, både som et invitert kor eller som «Artist in Residence», gjort minneverdige opptredener på festivaler som blant andre Olavsfest, Nordlysfestivalen i Tromsø, The 12. China International Choral Festival i Beijing (hvor koret representerte Europa), City of Derry International Choral Festival og International Choral Festival i Hellas.
I 2017 ble koret invitert til å fremføre en helaftens konsert i Mariinsky-teateret i St. Petersburg. I 2019 ble koret invitert som Resident Artist til World Youth & Children’s Choir Festival i Hong Kong, hvor de opptrådte som et demonstrasjonskor for World Choral Conducting Competition og festivalworkshops og konserter. Samme år opptrådte de for første gang under Olavsfest.
Etter pandemien har koret opptrådt på festivaler i Italia, Norge, Hellas og Hong Kong. De har også holdt flere konserter i Slovenia og Tyrkia.
I 2025 består Utopia & Reality Chamber Choir av 24 sangere, som kommer fra Slovenia, Norge, Italia, Frankrike, Irland, Storbritannia, Finland, Hellas og Tyrkia.
Kunstneriske ledere og dirigenter: Ragnar Rasmussen og Urša Lah
Urša Lah

I denne konserten ledes koret av den trondheimsbaserte, slovenske dirigenten Urša Lah. Hun er kjent og respektert navn både i nasjonal og internasjonal korsammenheng, og har ved flere anledninger vært gjestedirigent for det slovenske koret.
Hun er utdannet ved Musikkakademiet i Ljubljana og Universitetet i Tromsø.
Som dirigent for «Mixed Youth Choir Veter» og «APZ Tone Tomšič University of Ljubljana» har hun vunnet mange førstepriser, spesialpriser og dirigentpriser ved nasjonale og prestisjetunge internasjonale korkonkurranser, inkludert «Grand Prix of Europe» (Debrecen, 2008).
Som sjefsdirigent for «Den Slovenske Nasjonalradioens kammerkor» (1998-2002) har hun dirigert mange urfremføringer av slovensk samtidsmusikk, både a cappella-verker og vokal-/instrumentale verker. Som en anerkjennelse for sitt verdifulle arbeid med kormusikk, mottok hun i 2008 hovedstaden Ljubljanas viktigste pris for kultur, og i 2009 «den høyeste pris for amatørkultur» fra Det Slovenske Korforbundet.
Hun har bodd i Norge siden 2009. I årene 2010 – 2017 underviste hun i korledelse og ensembleledelse ved Universitetet i Tromsø, hun var kunstnerisk leder og dirigent for Finnmark Operakor og Universitetskoret Mimas. Hun jobbet også som kormester for Arktisk Filharmoni og Kristiansand Symfoniorkester.
Fra høsten 2018 til våren 2020 hadde hun en delstilling som førsteamanuensis i ensembleleder ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim.
For tiden dirigerer hun Trondheim Symfoniske Operakor og jobber som kormester for Trondheim Symfoniorkester & Opera.
Urša Lah gir seminarer for kordirigenter, er hyppig medlem av dommerpaneler ved internasjonale kor- og dirigentkonkurranser, er gjestedirigent for profesjonelle kor og anerkjente ensembler og er kunstnerisk leder i det internasjonale «Utopia & Reality Chamber Choir».