Ragnhild Hemsing VETRA

Folkemusikk møter jazz når Ragnhild Hemsing møter tre av Norges fremste improvisasjonsmusikere.

Få, om noen, klarer å smelte sammen norsk folkemusikk og klassisk musikk som Ragnhild Hemsing. 36-åringen fra Valdres er virtuos både på fiolin og hardingfele, og under Olavsfest får vi høre henne spille begge deler i løpet av to konserter med svært forskjellig utgangspunkt.

I Nidarosdomen spiller Ragnhild Hemsing i kvartettformat, sammen med Mathias Eick (trompet) Steinar Raknes (kontrabass) og Terje Isungset (perkusjon) – tre av Norges fremste jazzmusikere. Repertoaret baseres på albumet «Vetra» som kom i 2023, men er under stadig utvikling.

Les også om: THE NORWEGIAN SEASONS – Ragnhild Hemsing med Barokkanerne

Folkejazz

– Konserten og konseptet med VETRA-kvartetten kan vel best beskrives som folkejazz, mener Ragnhild Hemsing om musikken som opprinnelig tok utgangspunkt i Ludvig Mathias Lindemans nedtegnelser av folketoner fra Valdres.

– Gjennom prosjektet har jeg fått anledning til å hente fra utrolig fint materiale som nesten aldri blir brukt, og til å gi det en moderne setting der vi kan hente fram nye nyanser og toneverdener, sier Hemsing, som etter hvert også har skrevet nye, egne låter til VETRA-prosjektet. Konserten i Nidarosdomen vil derfor inneholde en del helt ny musikk, både egenkomponert og tradisjonsmusikk, men fortsatt med Lindemanns nedtegnelser som hovedelement.

– Det er en sann glede å spille med så dyktige improvisasjonsmusikere! Med dem får jeg en utrolig frihet på scenen. Jeg vet aldri helt hva jeg går til, noe som både er utfordrende og spennende, mener Hemsing. Konserten blir den første hun gjør i Nidarosdomen med eget prosjekt.

Moderne bevaring

Å kombinere to eller flere musikalske uttrykk er blitt noe av et kjennemerke for Ragnhild Hemsing.

– Formidlingsaspektet har alltid vært viktig for meg. Det kan en mene og samtidig ha stor respekt for tradisjonene. Derfor er jeg opptatt av å bevare og konservere, men samtidig ønsker jeg å gjøre musikalsk pionerarbeid og finne nye muligheter og kombinasjoner, sier Hemsing, som selv har spilt både klassisk musikk og folkemusikk siden hun var bare fem år gammel. Hun forteller at begge tradisjonene er integrert i henne og at hun derfor føler seg trygg både i den klassiske musikken og i folkemusikken. Likevel tilnærmer hun seg de to tradisjonene ulikt.

– Det ligger naturlige forskjeller i repertoarene, men jeg forsøker å ta elementer fra det ene over i det andre. For eksempel liker jeg å ta med meg friheten fra folkemusikken over i det klassiske. Tidligere, på Mozarts og Beethovens tid, var det jo vanlig å improvisere. Det har den klassiske verden utviklet seg litt bort fra, men jeg vil ta det litt tilbake. Motsatt kan man ta med seg teknikkene og finessen fra det klassiske over i folkemusikken og berike den på den måten, forklarer hun.  

– Å tenke ut nye konsept og program er på en måte blitt min musikalske identitet. Derfor føler jeg at det jeg gjør er både moderne og relevant.

RAGNHILD HEMSING:

Ragnhild Hemsing er født i Valdres i 1988, i hjertet av folkemusikk-Norge. Hun begynte å spille fiolin som femåring, og studerte ved prestisjetunge Barratt Due musikkinstitutt i Oslo og deretter med professor Boris Kuschnir i Wien.

Hemsing har et stort repertoar med klassiske soloverk for fiolin, og supplerer det med mer uvanlige og kompliserte verk skrevet for hardingfele.

Hun har vært gjesteartist ved alle de store festivalene og konserthusene i Norge, blant andre Festspillene i Berge, festspillene i Nord-Norge, kammermusikkfestivalene i Oslo, Stavanger og Trondheim og Nordlysfestivalen i Tromsø. Hun har også opptrådt på festivalene Cheltenham, Verbier, Bellerive og AlpenKlassik, og spilt recitaler i Wigmore Hall, Kennedy Center i Washington D.C., i Mariinsky Concert Hall, Beethovenfest Bonn, Moravian Autumn i Brno, WDR Köln og Schwetzinger SWR Festspiele.

Ragnhild Hemsing har en rekke kritikerroste plateutgivelser bak seg, og har mottatt mange priser, blant andre First Prize og European Union Prize under Kocian International Violin Competition. I 2012 fikk hun den prestisjetunge Arve Tellefsens Musikerpris. Etter debuten ved Beethovenfest Bonn 2013, fikk hun den anerkjente prisen Beethoven-ring av foreningen «Borgere for Beethoven».