JONAS BENYOUB i Nidarosdomen

Når Jonas Benyoub spiller i Nidarosdomen, møtes en artist og et rom som begge har plass til både tvil, tro og sannhet.

JONAS BENYOUB
Nidarosdomen
Lørdag 1. august kl. 23.30
Olavsfest 2026
Fri aldersgrense

– Det blir naturlig å ta med publikum på min reise fra fritidsklubber, t-banestasjoner og fotballbaner på Ellingsrud til det aller helligste i Nidarosdomen. Gjennom tema som identitet, familie, kjærlighet, stolthet og skam. Alt dette hører naturlig hjemme i kirkerommet, mener Jonas Benyoub.

Han regnes som en av Norges mest spennende artister, kjent for sine poetiske tekster og unike evne til å formidle sterke historier. Med en sjangeroverskridende tilnærming har han etablert seg som en av de mest lovende stemmene i norsk musikk.

BILLETTER I SALG ONSDAG 17. DESEMBER KL. 12.00

Et håndlagt kunstverk

Under Olavsfest gjør han noe helt nytt – nemlig å framføre sin musikk i kirkerommet. Nidarosdomen er et sted som gjennom århundrer har gitt rom for stillhet, refleksjon og sterke vitnesbyrd – kvaliteter som også står sentralt i Benyoubs kunstnerskap.

– Det er mektig bare å stå i Nidarosdomen, et fantastisk flott rom. Du blir bevisst på at alt er håndlagd, at du faktisk tråkker inn i et kunstverk, sier Benyoub, som sammenligner det å gå inn i rommet med å nærmest tre inn i en annen karakter.

– Du blir jo full av respekt og senker stemmen litt. Blir litt stillere på innsida av deg sjøl også.

Når det gjelder innholdet i konserten er han fortsatt i planleggingsfasen.

– Men jeg kan love en annerledes Jonas Benyoub-framføring, der jeg vil bruke rommet aktivt. Jeg kommer fra hiphop og et lydbilde med mye trommer og bass. Her vil jeg gi mer plass til stillhet og etterklang. Strippe det ned og lage en dramaturgi med sangene som kapitler, mer enn låt etter låt. Det skal bli spesielt, lover han, før han antyder at konserten vil lene seg mer mot låtene som handler om stormene i livet, enn mot party-sangene.

– Men det skal bli god stemning og jeg tror folk vil være glade når de går hjem etterpå.

Ingen tro uten tvil

Jonas Benyoub er oppvokst på Ellingsrud i Oslo, med norsk mor og marokkansk far. Han forteller at han har brukt store deler av livet på å kunne føle seg både 100 prosent norsk og 100 prosent marokkaner. Selv har han en muslimsk tro han har arvet fra sin far.

– Det var aldri noen tvang, men jeg tok med meg troen videre i livet og har funnet en tilhørighet der. Men jeg har stor respekt for alle andre religioner, og setter også stor pris på tradisjonene jeg har fått gjennom mammas norske familie, sier Benyoub.

– Selv om jeg faster hvert år, er jeg nok ikke den mest praktiserende muslimen. Men jeg strever mot å praktisere mer, for det er en viktig del av meg og reisen min i dette livet. Troen er personlig for meg og det gir meg en mening at noe er større enn oss selv. Jeg tror også på ansvar, tilgivelse og kjærlighet, spesielt når det er vanskelig å gjennomføre. En tro uten tvil er heller ingen tro for meg, så jeg spør og jeg lurer. Det er mer ekte å være åpen, noe jeg tror mange unge kjenner seg igjen i.

Ansvar for å fortelle sannheten

Olavsfest 2026 har tema Sannhet, et ord som betyr mye for Jonas Benyoub.

– Som artist mener jeg at jeg har ansvar for to ting: Å underholde, men også for å fortelle sannheten. Sånn er det ikke for alle artister, men for meg er det viktig å føle at jeg har påvirkningskraft til å endre noe. Å våge å være HEL er noe jeg jobber med i hver eneste låt. Da jeg var yngre, følte jeg at jeg måtte tilpasse meg, men etter hvert har jeg tatt eierskap til hele meg og sluttet å spille roller for å passe inn. Det uttrykker jeg gjennom å være ærlig i tekstene om det vonde, om sorg, både om ting som bygger opp og som river ned. Jeg lager ikke dokumentar, men følelsen må være sann, forklarer han.

Et mantra som i høyeste grad også er overførbart til rollen hans som Ivor i «Da vi var yngre» på Det Norske Teatret, en rolle som har høstet både skryt og Heddapris-nominasjoner.

– Om jeg ikke hadde følt hver ting jeg sier, hadde folk i teatersalen merka det, sier Benyoun, som forklarer at han har lært ekstremt mye av å stå på teaterscenen, også ting han vil ta med seg i artistkarrieren.  

– Teateret tvinger deg til å være til stede på en annen måte. Jeg vet at jeg har en formidlingsevne og at jeg liker å ha en litt sånn teatralsk kontakt med publikum. Men på teateret er det mer nakent, du kan ikke gjemme deg bak instrumenter og det er en helt annen puls og rytme, sier han.  

Lagt igjen biter av seg selv


Samtidig har det tatt på å spille teater, både fysisk og psykisk:

– Det har vært som å gå fra radiostyrt bil til Formel 1. Det er jo et veldig dystert stykke, der du må gjennom et stort spekter av følelser, og jeg hadde ikke lært meg teknikkene til å takle det. Hva er rolle og hva er ekte liv? Jeg er blitt tvunget til å møte undertrykte følelser og det har vært vanskelig å skru av og på. All rosen burde gjort meg glad, men innimellom har jeg følt meg helt tom – jeg har lagt igjen en bit av meg selv på hver forestilling. Samtidig vet jeg at det har påvirka mennesker, jeg har fått ufattelig masse meldinger, forteller han ærlig.

Etter 70 forestillinger er det nok, og på nyåret overtas rollen av noen andre – men han er klar på at teatererfaringen har åpnet dører. Drømmen nå er å lage et album som skal kunne bli et teaterstykke i ettertid, røper han.

– Det er veldig mye jeg kommer til å ta med meg, det føles nesten som et kall. Jeg er blitt mer bevisst på historiefortelling og det å bygge opp en scene og en dramaturgi. På det å møte publikum mer direkte og kunne stå i et sårbart øyeblikk uten å ha behov for å spøke det bort. Jeg har lært at en hvisking kan være like sterkt som et rop, sier Jonas Benyoub.

Kvelden i Nidarosdomen blir ikke en tradisjonell konsertopplevelse, men et prosjekt der rammene i seg selv gir musikken nye lag av mening

– Jonas Benyoub er mer enn en artist, han er en hel kunstner og en sterk og viktig stemme for sin generasjon, sier Olavsfest-direktør Steinar Larsen. Han mener Benyoub bidrar til å åpne dørene til en verden som for mange er utilgjengelig. 

– Samtidig skildrer han virkeligheten for den unge generasjonen – han skildrer deres sannhet. Først og fremst er han en fantastisk artist og skuespiller. Vi har veldig store forventninger til hvordan Jonas vil ta rommet i bruk, sier Larsen. 

Jonas Benyoub (f. 19994) har gjennom musikken klart å bygge bro mellom sjangre og kulturer, med en unik evne til å balansere personlige historier og treffende produksjoner. Hans karriere preges av nyskapende samarbeid, kritikerroste utgivelser og en stadig voksende posisjon som en betydelig stemme.

Jonas debuterte med singelen «Youm Wara Youm» i 2017, som raskt fanget oppmerksomheten til både publikum og kritikere. Låten ble brukt i den ikoniske serien Skam og markerte starten på en imponerende karriere for Benyoub. Gjennombruddet kom med EP-en «Godhet for svakhet» i 2019, som befestet hans posisjon som en lyrisk og musikalsk kraft på den norske musikkscenen.

2022 ble et historisk år for Jonas, med utgivelsen av «ZeroLove Deluxe», som sikret ham en Spellemannpris i kategorien hiphop. Samme år vant han også «Årets gjennombrudd» under P3 Gull og ble tildelt «Årets stjerneskudd» på by:Larm. Jonas er en artist som ikke bare setter sitt preg på musikken, men også på bransjen, blant annet gjennom sitt samarbeid med Karpe. Han var en sentral del av deres mye omtalte ti konserter i Oslo Spektrum, som står igjen som et høydepunkt i norsk musikkhistorie.

Kritikerrost skuespiller

I 2025 deltok Jonas i «Hver gang vi møtes» på TV 2, der han imponerte både seere og medartister med sine tolkninger. Låtene hans nådde høyt opp på hitlistene i Norge, og han befestet sin posisjon som en av landets mest markante artister.

Jonas har også gjort seg bemerket som skuespiller – både på TV og scene. Etter å ha imponert i sesong 2 av NRK-serien FLUS, tok han steget til teaterscenen med hovedrollen i teateroppsetningen av Oliver Lovrenskis kritikerroste bok «Da vi var yngre», regissert av Aksel Hennie. Forestillingen høstet strålende anmeldelser, Aftenposten trillet en sekser på terningen og trakk fram Jonas som et stort scenetalent. Alle forestillingene ble utsolgt i løpet av sekunder etter premieren. Oppsetningen vant Heddaprisen for beste ungdomsforestilling, og Jonas ble nominert til Heddaprisen i kategorien beste skuespiller – hovedrolle.

Jonas Benyoub er mer enn en artist – han er en historieforteller og en av sin generasjons sterkeste stemmer. I Nidarosdomen får du møte ham på en helt ny måte, der den unike rammen gir historiene nye lag av mening.