Åge Aleksandersen spiller et av sine mest spesielle album, «Snöharpan», med helt nytt ensemble i Nidarosdomen!
– «Snöharpan» er historien både om Åge og om Dan Andersson. Men aller mest er den en hyllest til bestefaren min, Sander Aleksandersen, sier Åge Aleksandersen.
KONSERTEN ER UTSOLGT, MEN DET ER SATT OPP EKSTRAKONSERT
30 juli inntar han Nidarosdomen for sin første og eneste konsert i Trondheim i 2026.
Og da er det selvsagt med et unikt repertoar, nemlig et gjenhør med et helt spesielt kapittel i Åges karriere:
I 2026 er det nemlig 20-årsjubileum for albumet «Snöharpan», som i sin helhet besto av Åges tolkninger og tonesettinger av dikt skrevet av den svenske dikteren Dan Andersson.
– Jeg husker at bestefaren min Sander leste dikt til meg samtidig som han lagde kniver. Han var jo svenskspråklig, så jeg trodde det var hans egne ord og hans egne dikt. Det var ikke før jeg fylte 18, og hørte «Omkring tiggarn från Loussa» på radio, at jeg skjønte at det var Dan Andersson-dikt han leste for meg. Det ble starten på et forhold til Dan Anderssons diktning som har vært dypt og tett siden.
En svensk nasjonalskatt
Dan Andersson ble født i Dalarna i 1888, i fattige kår i et område dominert av skogsdrift og kullbrenning. Han debuterte med novellesamlingen «Kolarhistorier» i 1914 og skrev også romaner. Han er likevel aller mest kjent for diktsamlingene «Kolvaktarens visor» (1915) og «Svarta Ballader» (1917), som rommet både villmarkspoesi, religiøse funderinger og metafysiske spørsmål. Ryktene sier at han også tilbragte en tid i Trondheim, der han søkte jobb i Adresseavisen uten hell.
Dan Andersson døde tragisk i 1920, bare 32 år gammel. Årsaken var cyanidforgiftning på et hotellrom, som ikke var luftet etter skadedyrbekjempelse.
Han regnes som en nasjonalskatt i Sverige. Diktene hans er tolket og tonesatt av navn som Thåström, Hootenanny Singers og Harry Brandelius.
Dristig prosjekt
– Det føltes ambisiøst og veldig dristig den gangen, det er ganske tunge dikt vi snakker om. Tittelsporet, for eksempel. At jeg i det hele tatt våget å gjøre noe sånt, forundrer meg egentlig i dag, smiler Åge.
– Men så gikk det over all forventning, plata solgte 50 000 og fikk gode kritikker. Til og med den harde kjerne Dan Andersson-kjennere var fornøyde! Jeg fikk veldig mange gode tilbakemeldinger og attpåtil gaver – for eksempel gamle utgaver av diktsamlingene hans fra folk jeg ikke kjenner. Mottakelsen fortalte meg at det var flere enn jeg trodde som har et forhold til Dan Andersson, forklarer han.
Andersson og Dylan
Åge forteller at han har et like intenst forhold til Dan Andersson som til Bob Dylan.
– Begge to rører meg veldig, av ulike grunner. Samtidig har jeg ikke noe stort behov for å analysere det så grundig, jeg foretrekker å bare kjenne på det, sier Åge.
Likevel antyder han at han føler slektskap med Anderssons grublerier.
– Jeg kjenner meg igjen i usikkerheten. I det at han er så full av både tvil og tro.
Min synd är allt för tung att bäras mer
I söck och aska vill jag kläda mig
Med ansiktet mot jorden tyst jag ber
När kvällen svalkas kring min pilgrimsstig
Och kring mig ser jag ögon utan sorg
Och visa män, som skämta bort sin tid
Men sjölv jag ligger fallen på de gladas torg
Och ber till intet om en droppe frid
– Botgöraren –
Det hører også med til historien at Svensken Lasse Lindbom, som var produsent for mange av Ulf Lundells album på 80-tallet, ble hentet til Trondheim for å være språkkonsulent.
– Vi satt i garasjen på Flatåsen og kranglet om bruken av tjukk L, hehe. Jeg syntes jeg klarte meg bra på svensk, men i ettertid hører jeg en del irriterende feil. Men de skal rettes opp nå.
Musikken får nye farger for Domen
Etter en velfortjent pustepause etter Lerkendal-trippelen, lader Åge nå kanonene på nytt. Til konserten har han satt sammen et helt nytt ensemble, og Knut Anders Vestad skal bidra med nye arrangementer til mange av sangene.
– Musikken skal få nye farger, spesialskrevet for Domen, lover Åge.
MEDVIRKENDE:
Åge Aleksandersen (vokal, gitarer)
Andreas Aase (musikalsk leder, strengeinstrumenter)
Ernst-Wiggo Sandbakk (perkusjon)
Vegard Bjerkan (tangenter)
Roar Øien (steelgitar)
Kvintett fra Trondheimsolistene
Line-Sofie Aleksandersen (vokal)
Christin Hoff (vokal)
Knut Anders Vestad (arrangementer og tangenter)
Åge Aleksandersen har spilt i Nidarosdomen før – i 2019 spilte han to konserter med Gunnar Pedersen og Trondheimsolistene. En konstellasjon som senere dro på en større turne. Åge forteller at det som skulle være et akustisk friminutt, endte opp med å bli utrolig lærerikt.
– Jeg fikk mye kunnskap jeg har tatt med meg videre, mener Åge, som ønsker å møte det spesielle rommet med den respekten det fortjener.
– Alle tekstene på «Snöharpan» har en naturlig plass til i Nidarosdomen. Én ting har jeg visst lenge: Skal vi gjøre en Dan Andersson-konsert, må det skje nettopp i Nidarosdomen. Det er en veldig stor ære at vi får det til.
Och då kände han en skälvande, kvävande makt,
något sög sig i sårade bröstet fast,
och hans hjärta av stormande kärlek
det fylldes till brädden och brast.
– Snöharpan –
Maler Håkon Bleken lagde både motivet på «Snöharpan»-omslaget og flere andre malerier til sangene på albumet. På Håkon Bleken Senter vil derfor Trondheim Kunstmuseum i forbindelse med konserten vise alle maleriene i Blekens «Snöharpan»-serie. Åpningsdato kommer..

Foto: Ole Martin Wold/Olavsfest

Foto: Ole Martin Wold/Olavsfest
