Kvinnens rolle som kreativ og bærende kraft gjennom historien danner grunnlaget når Trondheim Voices, Jon Balke og TrondheimSolistene lydlegger ordene fra dikteren Yusef Komunyakaa.
-Diktene til Komunyakaa er merkbart skrevet av en trommeslager. Om han ikke er trommeslager, kunne han ha vært, tenker jeg. De er rytmiske, men ikke metriske som for eksempel rap, forklarer komponist Jon Balke.
«A World of Daughters» hadde urpremiere i fjor, da som et samarbeidsprosjekt mellom Trondheim Voices, Jon Balke, Asle Karstad (lyddesign) og München Kammerorkester. Basert på diktet ved samme navn av Yusef Komunyakaa, har Balke komponert en konsert for strykere, stemmer og elektronikk som belyser diktet fra flere vinkler. Diktet er skrevet i en halv-abstrakt tradisjon, med bruk av bilder for å beskrive kvinnenes rolle som kreativ kraft gjennom menneskets historie. Pulitzerprisvinner Komunyakaa er, med sin afroamerikanske bakgrunn, en særegen, musikalsk og rytmisk dikter som skriver i et pulserende språk. Verket er skrevet som en ramme for dialogen mellom strykeensemblet og sangerne, og gir rom for Trondheim Voices’ unike evner som improvisatører og klangmalere. Konserten er et samarbeid med Moldejazz.
I konsertens første del inkluderes også en
«remikset» versjon av det forrige samarbeidet mellom Balke og Trondheim Voices:
«On Anodyne». På samme måte var dette samarbeidet basert på et dikt av
Komunyakaa, men da skrevet for perkusjon og stemmer. Dette verket blir her
presentert i en ny versjon for strykere, stemmer og elektronikk, som til
sammen utgjør en rik presentasjon av Komunyakaas musikalske poesi.
– Jeg liker formen hans, graden av abstraksjon, sier Balke.
– Han skriver i bilder som peker mot det han vil vi skal se, uten å fortelle oss direkte hva vi skal forstå. Det gjør at diktene blir små mini-univers som man oppdager nye sider ved hele tiden. Lengden på disse to diktene gjør også at de blir til lyd-banker som sangerne kan hente fonetiske lyd-kombinasjoner fra, sier komponisten, som forklarer at Nidarosdomen har mye klang, men en klang som er varm og som vil kle konserten godt.
-Her må vi være på parti med Domen og la lydene klinge. Mer pauser, kortere strekk med energisk lyd, mener han.
Sissel Vera Pettersen, kunstnerisk leder og sanger i Trondheim Voices, forteller at det både er givende og utfordrende å jobbe med klassisk orkester og klassisk dirigent. Hun forteller om en slags «dobbel oversettelse» av det komponerte materialet – først skal dirigenten tolke partituret, deretter formidle sin oversettelse til musikerne, som igjen skal tolke det personlige dirigentspråket.
-Dette var ikke helt ukomplisert for oss da vi jobbet med premieren, da den klassiske måten å dirigere på er mye mere flytende og ligger et helt annet sted i forhold til rytmikk og plassering av slagene i en takt. Jons musikk har jo mange rytmiske detaljer i seg, og det skal bli veldig spennende å få jobbe med Christian Eggen, som kjenner Jons musikalske språk godt fra tidligere samarbeider, hvor de sammen har åpnet opp musikken gjennom improvisasjonselementer, forklarer hun.
Pettersen gleder seg til å jobbe med Trondheimsolistene igjen, sist de samarbeidet var under Olavsfest i 2006, da de framførte Terje Bjørklunds verk «Sanctus».
-Det blir veldig spennende å se hvordan vi kan strekke, bøye og forme denne musikken sammen. Nidarosdomen er jo et fullstendig fantastisk rom, så ladet og fylt av historie. Atmosfæren, mystikken og det mørke gotiske gjør den uten tvil den vakreste katedralen jeg vet om. Klangen gjør det til en egen opplevelse å skape musikk der, både auditivt og emosjonelt. Det blir også veldig fint å bringe Yusef Kommunyakaas tekster inn i dette rommet, mener Pettersen.
-Tekstene hans dreier rundt tidløse aspekter ved tilhørighet og det å være menneske i verden, og jeg tror at det eksistensielle i dem vil binde seg veldig fint inn i rekken av tanker som er blitt tenkt i dette rommet gjennom tidene.
Trondheim Voices har gjennom de siste 10 år satt nye standarder for hva et vokalensemble kan være. I samarbeid med nyskapende komponister, med bruk av ny teknologi, og gjennom en rekke tverrkunstneriske prosjekter, har ensemblet vært banebrytende for utviklingen av kollektiv vokal-improvisasjon.
Trondheim Voices improviserer gjennom lyd, bevegelse, rom og tid, og har også utviklet en unik evne til kollektivt å forme og farge komponert musikk.
Gjennom sitt mangeårige samarbeid med Trondheim Voices, har lyddesigner Asle Karstad designet og skreddersydd den trådløse effektkontrolleren «Maccatrol» til ensemblet. Dette er små effektbokser som bæres på kroppen og lar sangerne manipulere stemmene sine elektronisk og trådløst. Stemmene er den eneste lydkilden, og storslåtte ambiente landskaper, dype droner, overjordiske klanger og abstrakte lydbilder improviseres fram i øyeblikket.
Jon Balke (komponist og elektronikk) – En av Norges mest markante improvisasjonsmusikere og komponister. Siden 70-tallet har han samarbeidet med musikere som Radka Toneff, Arild Andersen, Karin Krog og Sidsel Endresen, samt vært en sentral del av ensembler som blant andre Masqualero, JøKleba, Magnetic North Orchestra og Batagraf. Han er nominert til Spellemannpris flere ganger, sist i 2017 for Trondheim Voices-samarbeidet «On Anodyne».
TrondheimSolistene er et dynamisk kvalitetsensemble av musikere tilknyttet
Trondheim. Orkesteret ble etablert i 1988 og er et kammerorkester med stor
programbredde og musikalsk vidsyn. Dagens kunstneriske leder, Geir
Inge Lotsberg, viderefører utviklingen som et topp profesjonelt
ensemble med stor internasjonal anerkjennelse.
Christian Eggen (dirigent) – Pianist, komponist og dirigent som har
gjort seg internasjonalt bemerket, spesielt som dirigent av samtidsmusikk. Han
har ledet Ny Musikk Ensemble, Cikada Ensemble og vært kunsterisk leder for Oslo
Sinfonietta. Som dirigent har han jobbet med ensembler som Royal Philharmonic
Orchestra og Ensemble Intercontemporain i Paris. Han er slått til kommandør av
Den Kongelige Norske St. Olavs Orden for sin innsats for norsk og internasjonal
samtidsmusikk.
Medvirkende:
Jon Balke, komponist og elektronikk
Trondheim Voices:
Sissel Vera Pettersen (kunstnerisk leder)
Siri Gjære
Tone Åse
Live Maria Roggen
Kari Eskild Havenstrøm
Anita Kaasbøll
Torunn Sævik
Heidi Skjerve
TrondheimSolistene:
Fiolin: Viktor Stenhjem, Anna Adolfsson Vestad, Stefan Penjin, Eira Bjørnstad Foss, Ivan Penjin, Åse Våg Aaknes, Anna Sonstad, Rannveig Ryeng, Tora Stølan Ness
Bratsj: Bergmund Waal Skaslien, Anne Våg Aaknes, Kirsten Næss
Cello: Marit Aspås, Karoline Brevik, Live Smidt
Bass: Rolf Hoff Baltzersen
Christian Eggen, dirigent
Asle Karstad, maccatrol og lyddesign
«A WORLD OF DAUGHTERS»
TRONDHEIM VOICES/JON BALKE/TRONDHEIMSOLISTENE
CHRISTIAN EGGEN (dirigent), ASLE KARSTAD (lyddesign)
NIDAROSDOMEN
MANDAG 03.08
Strømmes på Adressa.no/Olavsfest