Juryen hos Norske Konsertarrangører lot seg imponere over den grafiske profilen fra kunstner Håkon Gullvåg og designer Håvard Gjelseth.
«Et spennende samarbeid med en av Norges mest særpregede malere gjør denne festivalprofilen helt spesiell», mener Norske Konsertarrangører, og har nominerert Olavsfest i klassen «Årets profil 2019»!
En stor ære for oss, og vi retter en varm takk til kunstner Håkon Gullvåg og designer Håvard Winther Gjelseth!
Nominasjonen gis til festivalens samlede grafiske profil, og omfatter alt fra plakater til reklame- og infomateriell.
Du kan lese mer om prisene og de nominerte her.
Vinnerne stemmes fram av Norske Konsertarrangørers medlemmer.
Om profilen
Grunntanken bak Olavsfests grafiske identitet er at den er kontinuerlig i forandring. En kunstner og grafisk designer tolker sammen årets festivaltema og skaper en helhet.
For 2019 var temaet «forvandling», og konseptet man landet på var forvandlingen artistene gjennomgår når kunstneren ser de gjennom sitt øye, kombinert med variasjoner over samme motiv (Nattverden – som i seg selv er en historie om forvandling) på baksiden.
Alle plakatene var trykt tosidig, for kunstverket på baksiden «blør gjennom» inn i artistbildet på forsiden. Alle plakater fikk ulike baksider, med unntatt av samleplakatene og felleskonserten som deler bakside. Plakater ble hengt opp slik at man fikk dra nytte av forside og bakside.
Kunstneren malte all typografi. Plakatene ble trykt på papir med struktur for å forsterke følelsen av oljemaleri på lerret.
Juryens vurdering:
Et spennende samarbeid med en av Norges mest særpregede malere gjør denne festivalprofilen helt spesiell. En god grunntanke med å lage et festivaltema – «forvandling», og se tolkninger fra både designer og maler. Et stort pluss for eksperimentering av 2-sidig trykk av plakater som gjør at alle plakater blir unike.
Gratulerer også til Pstereo, Trondheim Konsertkollektiv and Festningen med fine nominasjoner.
Trondheim leverer!