UTOPIA & REALITY CHAMBER CHOIR – Figure humaine in angustiis

Church of Our Lady
Onsdag 30. juli kl. 18.00

Kor: Utopia& Reality Chamber Choir
Orkester: Trompeter, timpani, orgel og strykere (detaljer kommer)
Konsertmester: Daniel Turcina
Dirigent: Urša Lah

Det internasjonale koret Utopia & Reality Chamber Choir kombinerer i denne konserten to verk: Joseph Haydns «Missa in Angustiis» (Messe i angstens tid) og Francis Poulencs kantate «Figure humaine».

Begge verkene regnes som mesterverk av sine respektive komponister, og har til felles at de ble skapt i urolige tider preget av frykt for krig.

Haydn skrev «Missa in Angustiis» sommeren 1798. Året før hadde Napoleon beseiret de østerrikske hærene og truet Wien, og samme år hadde han brutt gjennom den allierte marineblokaden og så ut til å være klar til å erobre Egypt. Det var en spent og usikker tid, men i midten av september, omtrent en uke før Haydns nye messe skulle fremføres, nådde nyheten Wien om at den britiske admiral Nelson hadde ødelagt Napoleons flåte i slaget ved Aboukir. Denne seieren gjorde at messen fikk tilnavnet «Lord Nelson-messen». To år senere fremførte Haydn verket for den seirende helten under Nelsons besøk i Esterházy-palasset i Eisenstadt.

Messen veksler mellom partier preget av dyp spenning, satt i D-moll, som illustrerer en atmosfære av angst, krafulle militære rytmer og mer optimistiske, glade partier i en strålende D-dur. Gjennom hele verket skaper Haydn en fascinerende blanding av barokk kontrapunkt, eldre gregoriansk sang og moderne virtuost strykerspill. Verket vil bli fremført i sin opprinnelige orkestrering.

Francis Poulenc skrev sin kantate for dobbelt blandet kor med 12 stemmer (ofte divisi) a cappella i 1943, under Nazi-Tysklands okkupasjon av Frankrike. Han tonesatte antikrigsdikt fra surrealisten Paul Éluards «Poésie et vérité 42». Éluard bruker ulike (metaforiske) monstre i diktene sine for å vise menneskets avhumanisering og den uholdbare tilstanden under okkupasjonen. Han lar ofte de grufulle bildene og beskrivelsene forbli vage.

Poulencs musikalske respons er nøye tilpasset diktets form og viser komponistens eksepsjonelle harmoniske dyktighet og fantasi. Bruken av kvintsirkler og skarpe tritonus-intervaller fører musikken inn i fjerntliggende tonearter, mens modalitet kombinert med septim- og nonakkorder visker ut skillet mellom moll og dur. Verkets klimaks er det siste diktet, det mest kjente av Éluard, «Liberté», en ode til friheten som seirer over tyranniet. På hver gjenstand Éluard ser eller forestiller seg, maler han ordet, og han er fast bestemt på å fortsette til han har dekket hele verden med dets syv bokstaver.
Drivet i musikken bygges gradvis opp, tempoet øker sakte, og ved det øredøvende klimakset, når ordet «Liberté!» endelig synges av hele koret, stiger tessituraen nesten ut over det menneskelige stemmeleiet. Kantaten regnes som et av de beste korverkene som noensinne skrevet og stiller enorme krav til et kors utholdenhet, teknikk og musikalitet.

Utopia & Reality Chamber Choir (Europa)

Utopia & Reality Chamber Choir er et allsidig, internasjonalt prosjektkor etablert i 2011. Koret består av talentfulle unge sangere og kordirigenter fra ulike land. Målet er å opptre på et høyt kunstnerisk nivå, å oppmuntre sangere til å tenke over kunstens rolle i samfunnet i dag, og å utforske ulike måter å påvirke publikum på.

Hvorfor navnet «Utopia & Reality»? To ideer som tilsynelatende er rake motsetninger, gjøres avhengige av hverandre gjennom kreativ aktivitet og gjennom menneskelig endringsvilje. Ting som framsto som ufattelige kan bli sanne.

Prosjektet har vært en suksess. Utopia & Reality har, både som et invitert kor eller som «Artist in Residence», gjort minneverdige opptredener på festivaler som blant andre Olavsfest, Nordlysfestivalen i Tromsø, The 12. China International Choral Festival i Beijing (hvor koret representerte Europa), City of Derry International Choral Festival og International Choral Festival i Hellas.

 I 2017 ble koret invitert til å fremføre en helaftens konsert i Mariinsky-teateret i St. Petersburg. I 2019 ble koret invitert som Resident Artist til World Youth & Children’s Choir Festival i Hong Kong, hvor de opptrådte som et demonstrasjonskor for World Choral Conducting Competition og festivalworkshops og konserter. Samme år opptrådte de for første gang under Olavsfest.

Etter pandemien har koret opptrådt på festivaler i Italia, Norge, Hellas og Hong Kong. De har også holdt flere konserter i Slovenia og Tyrkia.

I 2025 består Utopia & Reality Chamber Choir av 24 sangere, som kommer fra Slovenia, Norge, Italia, Frankrike, Irland, Storbritannia, Finland, Hellas og Tyrkia.

Kunstneriske ledere og dirigenter: Ragnar Rasmussen og Urša Lah

Urša Lah

Ursa Lah

I denne konserten ledes koret av den trondheimsbaserte, slovenske dirigenten Urša Lah. Hun er kjent og respektert navn både i nasjonal og internasjonal korsammenheng, og har ved flere anledninger vært gjestedirigent for det slovenske koret.

Hun er utdannet ved Musikkakademiet i Ljubljana og Universitetet i Tromsø.

Som dirigent for «Mixed Youth Choir Veter» og «APZ Tone Tomšič University of Ljubljana» har hun vunnet mange førstepriser, spesialpriser og dirigentpriser ved nasjonale og prestisjetunge internasjonale korkonkurranser, inkludert «Grand Prix of Europe» (Debrecen, 2008).

Som sjefsdirigent for «Den Slovenske Nasjonalradioens kammerkor» (1998-2002) har hun dirigert mange urfremføringer av slovensk samtidsmusikk, både a cappella-verker og vokal-/instrumentale verker. Som en anerkjennelse for sitt verdifulle arbeid med kormusikk, mottok hun i 2008 hovedstaden Ljubljanas viktigste pris for kultur, og i 2009 «den høyeste pris for amatørkultur» fra Det Slovenske Korforbundet.

Hun har bodd i Norge siden 2009. I årene 2010 – 2017 underviste hun i korledelse og ensembleledelse ved Universitetet i Tromsø, hun var kunstnerisk leder og dirigent for Finnmark Operakor og Universitetskoret Mimas. Hun jobbet også som kormester for Arktisk Filharmoni og Kristiansand Symfoniorkester.

Fra høsten 2018 til våren 2020 hadde hun en delstilling som førsteamanuensis i ensembleleder ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim.

For tiden dirigerer hun Trondheim Symfoniske Operakor og jobber som kormester for Trondheim Symfoniorkester & Opera.

Urša Lah gir seminarer for kordirigenter, er hyppig medlem av dommerpaneler ved internasjonale kor- og dirigentkonkurranser, er gjestedirigent for profesjonelle kor og anerkjente ensembler og er kunstnerisk leder i det internasjonale «Utopia & Reality Chamber Choir».