THE NORWEGIAN SEASONS – Ragnhild Hemsing med Barokkanerne

Få, om noen, klarer å smelte sammen norsk folkemusikk og klassisk musikk som Ragnhild Hemsing.

Frisk, moderne, ungdommelig og allsidig, men samtidig med dyp respekt for røttene og tradisjonene. 36-åringen Ragnhild Hemsing fra Valdres er virtuos både på fiolin og hardingfele, og under Olavsfest får vi høre henne spille begge deler i løpet av to konserter med svært forskjellig utgangspunkt.

Les om kvartettkonserten Ragnhild Hemsing VETRA i Nidarosdomen

Hardingfela som barokkinstrument

I Vår Frue kirke, torsdag 31. juli, får Hemsing med seg det velrennomerte tidligmusikkensemblet Barokkanerne. Sammen framfører de Vivaldis «The Four Seasons», et av musikkhistorienes mest kjente og kjære verk, men spilt på en helt ny måte under det passende navnet «The Norwegian Seasons».

– Å gjøre Vivaldi, å bruke hardingfela som et barokkinstrument, har jeg hatt lyst til og gledet meg lenge til, forteller Ragnhild Hemsing om prosjektet som også ble gitt ut på plate høsten 2024.

– Vivaldi og hardingfele er faktisk en utrolig fin kombinasjon, om jeg får si det selv! Musikken hans har mange likheter med folkemusikk, i det tekniske med ornamentbruk, triller og sveller. Det har fascinert meg lenge, og det har vært spennende å gå litt dypere i repertoaret og hente fram enda mer av det folkemusikalske jeg føler Vivaldi har, sier Hemsing, som forklarer hvordan Vivaldi aktivt bruker italienske folketoner og tarantella-danser i sine komposisjoner.

– «Årstidene» finnes jo i tusenvis av versjoner, det er et av det mest spilte og populære klassiske verkene som finnes. Derfor er det ekstra artig å komme med min tolkning, spesielt ettersom den er veldig annerledes med elementer fra min egen folkemusikktradisjon fra Valdres, forklarer hun.

Elementene fra Vivaldi kan en også finne igjen i fransk barokkmusikk fra 1700-tallet, og Hemsing mener de derfra har vandret til Norge. Hun føler seg sikker på at hardingfela er inspirert av det som skjedde musikalsk i sør-Europa på den tida.

-Slik ser en også hvordan veldig mye henger sammen, og at kombinasjoner mellom dem er helt naturlig. Selv liker jeg ikke båser og jobber for å få ned veggene. Kvalitetsmusikk er kvalitetsmusikk. Så skjer det alltid noe spennende når jeg jobber med musikere fra ulike tradisjoner, enten det er barokk- eller jazzmusikere, som jeg spiller med under de to konsertene på Olavsfest.

Bevaring og nytenking

Å kombinere to eller flere musikalske uttrykk er blitt noe av et kjennemerke for Ragnhild Hemsing.

– Formidlingsaspektet har alltid vært viktig for meg. Det kan en mene og samtidig ha stor respekt for tradisjonene. Derfor er jeg opptatt av å bevare og konservere, men samtidig ønsker jeg å gjøre musikalsk pionerarbeid og finne nye muligheter og kombinasjoner, sier Hemsing, som selv har spilt både klassisk musikk og folkemusikk siden hun var bare fem år gammel. Hun forteller at begge tradisjonene er integrert i henne og at hun derfor føler seg trygg både i den klassiske musikken og i folkemusikken. Likevel tilnærmer hun seg de to tradisjonene ulikt.

– Det ligger naturlige forskjeller i repertoarene, men jeg forsøker å ta elementer fra det ene over i det andre. For eksempel liker jeg å ta med meg friheten fra folkemusikken over i det klassiske. Tidligere, på Mozarts og Beethovens tid, var det jo vanlig å improvisere. Det har den klassiske verden utviklet seg litt bort fra, men jeg vil ta det litt tilbake. Motsatt kan man ta med seg teknikkene og finessen fra det klassiske over i folkemusikken og berike den på den måten, forklarer hun. 

– Å tenke ut nye konsept og program er på en måte blitt min musikalske identitet. Derfor føler jeg at det jeg gjør er både moderne og relevant.

RAGNHILD HEMSING:

Ragnhild Hemsing er født i Valdres i 1988, i hjertet av folkemusikk-Norge. Hun begynte å spille fiolin som femåring, og studerte ved prestisjetunge Barratt Due musikkinstitutt i Oslo og deretter med professor Boris Kuschnir i Wien.

Hemsing har et stort repertoar med klassiske soloverk for fiolin, og supplerer det med mer uvanlige og kompliserte verk skrevet for hardingfele.

Hun har vært gjesteartist ved alle de store festivalene og konserthusene i Norge, blant andre Festspillene i Berge, festspillene i Nord-Norge, kammermusikkfestivalene i Oslo, Stavanger og Trondheim og Nordlysfestivalen i Tromsø. Hun har også opptrådt på festivalene Cheltenham, Verbier, Bellerive og AlpenKlassik, og spilt recitaler i Wigmore Hall, Kennedy Center i Washington D.C., i Mariinsky Concert Hall, Beethovenfest Bonn, Moravian Autumn i Brno, WDR Köln og Schwetzinger SWR Festspiele.

Ragnhild Hemsing har en rekke kritikerroste plateutgivelser bak seg, og har mottatt mange priser, blant andre First Prize og European Union Prize under Kocian International Violin Competition. I 2012 fikk hun den prestisjetunge Arve Tellefsens Musikerpris. Etter debuten ved Beethovenfest Bonn 2013, fikk hun den anerkjente prisen Beethoven-ring av foreningen «Borgere for Beethoven».

Sammen med søsteren Eldbjørg er Ragnhild kunstnerisk leder av Hemsingfestivalen, kammermusikkfestival hvert år i februar.

BAROKKANERNE:

Barokkanerne, med sin nye kunstneriske leder luttenisten Jadran Duncumb, er en av hovedpilarene i det norske tidligmusikkmiljøet. I 2018 fusjonerte ensemblet med Norsk Barokkorkester. Begge ensemblene ble grunnlagt på slutten av 1980-tallet som de aller første selvstendige profesjonelle barokkorkestrene på originalinstrumenter i Skandinavia. Siden 2020 har Barokkanernes vokalensemble kommet til som en betydelig del av ensemblets kunstneriske profil som nå dekker et rikholdig repertoar fra 1600 til tidlig 1800-tall.

Barokkanerne har de siste årene opptrådt ved Tage Alte Musik Regensburg, Stockholm Early Music Festival, Helsinki Early Music Festival, Georgian Concert Society Edinburg og Nordic Lights Festival i Berlin. I Norge har ensemblet, ved siden av å ha sin egen konsertserie i Oslo med festivalen Oslo Early som en viktig arena, gjestet Olavsfest, Festspillene i Nord-Norge, Oslo Kammermusikkfestival og Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival. I 2024 spiller ensemblet under Glogerfestspillene på Kongsberg og Festspillene i Bergen.

Barokkanerne har gjort flere produksjoner for NRK radio og TV og gitt ut fem CD-produksjoner: Bellezza Crudel Vivaldi-kantater med sopranen Tone Wik (2L), Empfindsamkeit med symfonier og konserter av Carl Philipp Emanuel Bach, Totally Telemann med orkestermusikk av Georg Philipp Telemann, Recordare Venezia med blokkfløytevirtuosen Ingeborg Christophersen og Er heißet Wunderbar! – advents- og julekantater av Johann Sebastian Bach og hans samtidige.

Barokkanerne

Foto, Ragnhild Hemsing: CATHRINE DOKKEN