Opplev Kim André Arnesens Grammy-nominerte verk «Tuvayhun» under Olavsfest.
I Nidarosdomen tirsdag 1. august har vi æren av å presentere tre spydspisser i Trondheims musikkmiljø: Komponist Kim André Arnesen, Nidarosdomens jentekor og Trondheimsolistene.
På programmet står «Tuvayhun», verket som var nominert til Grammy i kategoriene Best Immersive Audio Album and Best Engineered Album.
I tillegg får vi høre urframføringen av Arnesens nye verk «Fragile Beauty», med solistene Ruth Potter (harpe) og Catriona McKay (skotsk harpe).
BILLETTER I SALG FREDAG 5. MAI KL. 10.00
OM «TUVAYHUN»:
Vi lever i en såret verden. Overalt omkring oss ser vi sprekkene: effektene av miljøkrise, massemigrasjon, global pandemi, politisk polarisering, økende inntektsulikhet, framveksten av autoritære regimer, sosiale endringer uten sidestykke, og unnvikelse eller resignasjon blant mange når det gjelder hva vi kan gjøre med noe av det. Likevel er verdenen vi lever i også vidunderlig vakker, med en skjønnhet som omgir oss hvis vi bare har øyne til å se den. Mer enn noensinne trenger vi budskap om håp og samhold, budskap som minner oss om det vi allerede vet – at verden er vakker, at mennesker er vakre, og hvis vi finner sammen, respekterer hverandre, velsigner hverandre, og åpner hjertene våre til å bli velsignet tilbake – kan vi slukke fortvilelsen, og lege bruddene som truer vår sårbare verden.
Med «TUVAYHUN – Saligprisninger for en såret verden» ønsker vi å møte denne sårbarheten og rollen vi har i å lege den. «Tuvayhun» på arameisk er det første ordet i alle saligprisningene: «Salige …». I Bergprekenen i Matteusevangeliet sa trolig Jesus nettopp dette ordet da han løftet fram dem som er særlig salige i Guds øyne. Men han sa ikke: «Salige er de store sponsorene» eller «Salige er kirkens ledere» eller «Salige er de som ber høyest». I stedet sjokkerte han tilhørerne sine ved å saligprise ikke de glade, men de som sørger; ikke de rettvise, men de som er fattige i ånden; ikke de mektige, men de som skaper fred og de ydmyke. Han saligpriste de syndige, de ødelagte og de marginaliserte.
Musikken i Tuvayhun tar oss med på en reise gjennom dype følelser og dypt menneskelige situasjoner. Musikken beveger seg inn og ut, på terskelen mellom det eldgamle og det moderne, det hellige og det profane. Vi beveger oss fra semi-liturgisk messing til energisk folkedans, fra rike orkestrale lag til blottstilte soloer, fra det kjente til det eksotiske, og tilbake igjen. Musikken belyser de mange forskjellige folkeslagene og erfaringene som tekstene vekker, og tjener i lydlig form som en påminnelse om det universelle og evig-varende budskapet i Saligprisningene.
Målet er å forene bilder og musikk fra forskjellige kulturer, å oppfordre oss til å se oss selv i den andre, å rekke ut hendene våre i velsignelse; for ved å velsigne andre, blir vi selv velsignet. Å høre dette budskapet sunget i barns stemmer gjør det desto mer forpliktende.
OM «FRAGILE BEAUTY»:
Ideen bak «Fragile Beauty» kom til etter innspillingen av «Tuvayhun», hvor harpisten Ruth Potter også medvirker.
– Da fikk vi en idé å skrive noe med harpen som solist. Harpen er regnet som et utrydningstruet instrument, da det er færre som underviser i det og vanskelig å få tak i, sier Arnesen.
-På bakgrunn av det, ble det et verk som fokuserer på noe av det som er utrydningstruet og som vi må ta vare på i denne verden: Naturen, dyr – og instrumenter, forklarer komponisten.
Verket er på fire satser og skrives for to harper og strykeorkester. Solister er Ruth Potter på harpe og Catriona McKay på skotsk harpe:
Sats 1: Echoes of the Forest
Sats 2: Silent Streams
Sats 3: Whispers of the Wind
Sats 4: Reverence for Life
Composer and Performers
Tuvayhun:
Kim André Arnesen – musikk
Charles Anthony Silvestri – tekster
Nidarosdomens jentekor under ledelse av Anita Brevik
The Trondheim Soloists
Kirsti Huke – vokal
Mohammed Al-Majzoub – vokal
Hans Fredrik Jacobsen – fløyter
Hans-Kristian Kjos Sørensen – cimbalom og perkusjon
Ruth Potter – harpe
Espen Aalberg – perkusjon
Carl Haakon Waadeland – perkusjon
Fragile Beauty:
Kim André Arnesen – musikk
The Trondheim Soloists
Ruth Potter – harpe
Catriona McKay – harpe
Kim André Arnesen (født 1980) fra Trondheim er en av de mest fremførte nålevende korkomponistene i verden i dag. Han har sin musikalske utdanning fra NTNU Institutt for musikk. Han har de siste årene etablert seg innen korfeltet med fremføringer i over 50 land.
Den første innspillingen med hans musikk ble utgitt i 2014 på 2L. Dette var hans første store verk «Magnificat». I 2018 kom en ny albumutgivelse med en samling av korverker på Naxos. Utgivelsen kom på 2. plass blant bestselgende klassiske album på iTunes og på 6. plass på de klassiske billboard-listene. I 2017 ble han invitert til New York-premieren av sitt «Requiem» i Carnegie Hall. «The Wound in the Water» var et bestillingsverk for Olavsfests åpningskonsert i 2016, og «The Stranger» ble bestilt av Together In Hope Project med urfremføring under samme festival i 2022.
Arnesens «Holy Spirit Mass» ble urfremført i Washington i 2017 i anledning 500 år siden reformasjonen. Dette verket ble hans første album på Decca Classics. I desember 2020 kom første utgivelse av egne pianokomposisjoner på Decca. Et av disse stykkene kom på 1.plass på Apple Musics klassiske utgivelser.
Arnesen er valgt medlem av Norsk Komponistforening og fra 2017 huskomponist i forlaget Boosey & Hawkes.
Nidarosdomens jentekor ble etablert i 1992, og hører til i Nidaros domkirke i Trondheim. Koret består av Jentegruppa (10-13 år) og Ungdomsgruppa (14-20 år), omtrent 85 medlemmer totalt. Dirigent og kunstnerisk leder er Anita Brevik.
Jentekoret har etablert seg som et av Norges ledende jentekor, kjent for utsøkt musikalitet og nytenkende programmering. Koret kjennetegnes ved høy kunstnerisk kvalitet, stor musikalsk variasjon og har urfremført en rekke verk. Nidarosdomens jentekor har alltid hatt høye kunstneriske ambisjoner, med et spesielt ønske om å bidra til at det blir skrevet og fremført ny musikk for jente-og damekor.
Koret opptrer jevnlig med profesjonelle artister og musikere, og samarbeider tett med Trondheim symfoniorkester og Trondheimsolistene. Koret har også samarbeidet med internasjonalt anerkjente dirigenter som Andrew Parrott, Bob Chilcott, Stephen Layton, Edward Higginbottom, Grete Pedersen, og Anton Armstrong. I 2002 sang de i Prinsesse Märtha Louise og Ari Behns vielse, og har opptrådt for det norske kongeparet ved en rekke anledninger.
To ganger har koret vært med på juleproduksjoner for amerikansk TV i samarbeid med St. Olaf Choir, USA. Programmene ble spilt inn i Nidarosdomen og ble sendt på PBS og NRK både i 2005 og 2013. Produksjonen fra 2013 «Christmas in Norway with The St. Olaf Choir and the Nidarosdomens Jentekor» ble hedret med to regionale EMMY-priser. I 2011 holdt koret konserter under World Symposium on Choral Music i Puerto Madryn, Argentina, som ett av 20 kor plukket ut blant topp kor fra hele verden.
Ellers har de gitt en rekke konserter utenfor Trondheim, både nasjonalt og internasjonalt. Nidarosdomens jentekor mottok Trondheim kommunes kulturpris i 2010, og ble i januar 2018 hedret med Liv Ullmann-prisen. Albumet MAGNIFICAT (2014) ble nominert til GRAMMY og korets album, LUX (2019) vant GRAMMY i kategorien Best Immersive Audio Album.
The Trondheim Soloists er anerkjent for å representere kammermusikk på høyeste nivå. Lidenskapelige opptredener, innovasjon og en iboende musikalitet er stikkord, både når de lager kritikerroste innspillinger, spiller live fra Lofoten til Berlin eller danner meningsfulle samarbeid med musikere fra alle disipliner.
Det hele begynte i 1988 med Trondheims musikkprofessor Bjarne Fiskum. Hans evne til å oppsøke talentfulle musikere, ruste dem med ferdighetene til å opptre til sitt fulle potensial og oppfordre dem til å gi maksimalt av seg selv, ble drivkraften og signaturstilen til ensemblet. Snart ville solister, plateselskap, festivaler og konsertarenaer verden over være en del av dette spennende ensemblets virksomhet. Ensemblet har videre fordypet sin distinkte profil med spennende og innovative prosjekter på tvers av et bredt spekter av sjangre, og fortsatte å utvide sin musikalske erfaring.
Det som gjør dem unike, er at Trondheim alltid skinner igjennom. Den nære tilknytningen til byen, en forpliktelse til å utvikle unge stryketalenter fra regionen, og regionens natur og stadig skiftende årstider er akkurat hva du hører i den umiskjennelige trondheimslyden – en autentisk, ærlig og oppløftende opptreden.