Velkommen til en stemningsfull nattkonsert med Nidaros domkor, domkantor Petra Bjørkhaug og lyskunstner Pekka Stokke.
«Ingen stund är såsom denna, kvällens sista, tysta timma»
Karin Boye
Se for deg kveldens siste time i Nidarosdomen: Belysningen inne i kirken er dempet, men midsommernatten utenfor gir lys til glassmaleriene. Kormusikk fyller katedralen, og idet sangen munner ut vokser det frem nye klanger, denne gangen fra orgelet. Korsangen og orgelklangene forflytter seg rundt i rommet, og gradvis endrer lyset seg.
Du opplever rommet på en ny måte, oppdager vakre utskjæringer i stein, eller ser lyset danse på søylene.
«Kveldens siste time er en time for refleksjon over det som har vært, en time med drømmer og håp for det som kommer», sier dirigent Karen Haugom Olsen. «Men det er også en time for tilstedeværelse, her og nå. Det kan ligge en enorm makt i det å være til stede nettopp i dette spennet mellom dag og natt, mellom fortid og fremtid. Refleksjonens makt – håpets makt – tilstedeværelsens makt. Hvordan ville verden sett ut om alle statsledere tok seg tid en time hver kveld til å sitte i ro og lytte – på musikk, lyder fra gatelivet eller stillheten. Hva gjør det med oss å sitte stille en time og la blikket få vandre – oppdage små innriss i stein eller betrakte skyggenes langsomme bevegelser på veggen etter hvert som solen går ned?»
Karen Haugom Olsen er domkantor i Nidarosdomen og dirigent for Nidaros domkor. Hun har en spesiell interesse for å utvikle helhetlige konsertkonsepter, og et brennende ønske om å formidle både klassisk og nyere kirkemusikk slik at den oppleves relevant i dag. (Foto: Ina Stenvig)
Lyskunst
I 2024 ville den norske komponisten Egil Hovland fylt 100 år. Med en verkliste som omfatter symfonier, opera, kammermusikk, orgelmusikk og større korverk var han en av vår tids viktigste komponister. For mange er det kanskje Hovlands omfangsrike produksjon av vakre kormotetter som er mest kjent. Egil Hovland hadde i mange år sitt virke som kantor i Glemmen kirke, der han komponerte motetter til gudstjenestene for både barnekor og voksenkor. Hovland komponerte også musikken til signingsgudstjenesten for kong Harald og dronning Sonja i 1991 i Nidarosdomen. Karin Boyes aftonbön er en av hans mest skattede korstykker, og synges av kor over hele verden:
«Ingen stund är så som denna, kvällens sista, tysta timma. Inga sorger längra bränna, inga stämmor mera stimma.»
Karin Boye
Med sitt subtile uttrykk tar lyskunstner Pekka Stokke oss med inn i ulike stemninger. Nesten umerkelige forandringer i lyssettingen kan påvirke hvordan vi opplever rommet vi er i, og musikken vi lytter til. Mørket i Nidarosdomen, slik det må ha vært i middelalderen, en varm lysstråle som beveger seg gjennom rommet, eller et opplyst krusifiks mens koret synger Christus factus est av Anton Bruckner. «Han ble lydig til døden, ja døden på korset».
Pekka Stokke er en norsk lyskunstner og visuell kunstner som jobber med menneskelig persepsjon og sanser og deres forhold til lys.
For 200 år siden ble den østeriske komponisten Anton Bruckner født. Bruckner var en stor symfoniker, men han var også organist og skrev både messer og motetter for kor. Bruckner var lenge i tvil om sitt talent, og først da han var i 40-årene følte han seg moden som komponist. Bruckner hadde en sterk gudstro som skinner igjennom musikken hans. Kormotettene handler om Jesu fødsel og død, om Maria, Jesu mor, og om kirken som hellig sted. Musikken er mektig og vakker. Den er ikke full av motstand eller dunkel og dramatisk, men opphøyd og full av håp.
«Tag då nu i dina händer denna dagen som förflutit. Visst jag vet: i gott du vänder vad jag hållit eller brutit.»
Karin Boye
Steinmeyerorgelet jubilerer
Steinmeyerorgelet i Nidarosdomen fra 1930 er et av Europas største og mest ettertraktede instrumenter. I år feirer Nidarosdomen 10-årsjubileet for den omfattende restaureringen som ble ferdigstilt av den sveitsiske orgelbyggeren Kuhn i 2014. Ingen kjenner orglene i Nidarosdomen bedre enn kirkens egne kantorer, og gjennom domkantor Petra Bjørkhaugs orgelimprovisasjoner får publikum oppleve orgelet på en måte de aldri før har hørt orgelmusikk. Fløytetoner som forflytter seg rundt i rommet, mystiske orgelklanger i det fjerne, mektig orgelbrus.
Domkantor i Nidarosdomen Petra Bjørkhaug er en av Norges fremste musikere innen orgelimprovisasjon. Hun har gitt ut flere CD-er, både med orgelimprovisasjoner og egne komposisjoner. (Foto: Ina Stenvig)
Nidaros Cathedral Choir ble etablert i 1946 og er et av landets ledende kor i formidling av klassisk og nyskrevet kirkemusikk. Koret er tilknyttet Nidarosdomen, Norges nasjonalhelligdom, der de synger konserter og gudstjenester. De bidrar jevnlig ved TV-overføringer og nasjonale begivenheter. Nidaros domkor ønsker å ivareta den tradisjonelle kirkemusikken og samtidig være nyskapende. De jobber for at kirkemusikken skal nå ut til et bredere publikum, blant annet gjennom bestilling og fremføring av ny musikk, variert konsertprogrammering, og samarbeid med ulike ensembler, musikere og kunstnere. Tidligere i år ga de ut albumet MOR på 2L, der Stabat Mater av barokk-komponisten Domenico Scarlatti flettes sammen med musikk av Petra Bjørkhaug.
I nattkonserten i Nidarosdomen møtes uttrykk fra tre århundrer: Anton Bruckner (1824 – 1896), Egil Hovland (1924-2013) og orgel- og lysimprovisasjoner som oppstår i øyeblikket, i 2024.
Nidaros domkor med dirigent Karen Haugom Olsen synger musikk av Hovland og Bruckner under nattkonserten i Nidarosdomen. (Foto: Titt Melhuus)