Anmelderne har trillet seksere i fleng for Kim Myhrs siste album «Sympathetic Magic». Under Olavsfest kan du oppleve magien selv på Byscenen.
Ifølge komponist og gitarist Kim Myhr fra Trondheim, er musikken «en kjærlighetserklæring til det å være sammen». Hva kan da være bedre enn å oppleve «Sympathetic Magic» sammen med andre konsertgjengere på Byscenen 2. august?
Kim Myhr har lenge vært et større navn i utlandet enn i Norge, men nå er han også i ferd med å få full anerkjennelse også her hjemme for sin sjangeroverskridende musikk et sted mellom jazz, improvisasjon, samtidsmusikk og alternativ populærmusikk. La oss begynne med et knippe godord fra høstens anmeldelser av «Sympathetic Magic»:
«Treffer både hjerte og hjerne» (Aftenposten, 6/6)
«En nydelig lydskulptur fra en komponist og visjonær av et voldsomt format» (Nettavisen, 6/6)
«Primært en intrikat instrumentalplate, både melodiøs og mykt flytende. Den har drømmende og nær sakrale øyeblikk (…) et verk som rommer svært mye, både på mikro- og makro-nivå. Ikke en plate som snakker i store bokstaver, men i underlige alfabeter. Og herved oppriktig anbefalt» (Klassekampen, 5,5/6)
«Myhr er i et frodig, melodisk stemningsleie på denne innspillingen, som virkelig fortjener å ha ordet magi heftet ved seg. Ved hjelp av enkle skifter utløses store emosjonelle effekter hos lytteren». (Dagens Næringsliv)
Ønsker å slå ut vegger
-Innenfor min sjanger, som er vanskelig å plassere, kan en ikke regne med en såpass voldsom og positiv dekning, smiler Kim Myhr, som naturlig nok er strålende fornøyd med mottakelsen plata har fått. Han tror at forgjengeren «You I Me» ble nominert til Nordic Music Prize kan ha fungert som en vekker.
-Det er ekstra kult ettersom kjernepublikummet mitt er vanskelig å definere. Denne plata henvender seg kanskje alle mest til et eventyrlystent pop/rock-publikum? Det er jo en slags sanger, bare at de er veldig utstrakte og tar andre former, sier han.
Det er likevel viktig for Myhr å ikke henvende seg til ett spesifikt publikum, men heller jobbe mot å utfordre de ulike musikkmenighetene.
-Det skjer ingen ting om du kun skal oppfylle forventningene fra én musikalsk menighet. Jeg har mye mer lyst til å flytte på ting, slå ut veggene.
Påvirket av pandemien
Albumet «Sympathetic Magic» er et produkt av pandemien, som påvirket både tematikk, innspillingsprosess og musikkens grunnstemning. Myhr og de sju andre musikerne som medvirker på plata kunne aldri samles i samme rom, i stedet måtte de spille inn sine partier én og én. Tittelen peker mot flere momenter.
-Selv om det var en mørk situasjon i verden rundt meg, ble jeg så oppløftet og lett til sinns av å lage musikken – en slags magisk tilstand. En utopisk positivitet du samtidig vet ikke er helt sann. En dobbeltbetydning som også understrekes av bruken av rosa på coveret, sier Myhr, som forklarer at «Sympathetic Magic» er et begrep fra antropolog James Frazer, som handler om at ting og mennesker som en gang har vært i kontakt med hverandre, fortsetter å være i kontakt selv om de er adskilt. Dermed ble prosessen også en kjærlighetserklæring til det å være sammen.
-Det passer bra både med den konkrete situasjonen med pandemi og adskillelse fra musikerne og andre mennesker, men står også godt opp mot Olavsfests tema «tillit», forklarer han.
200 lydspor
Albumet har vært det mest tidkrevende av alt Myhr har gjort så langt i karrieren. Det tok 13 måneder med jobbing på fulltid, der et halvår ble brukt på å skape skjelettet i musikken med trommer og gitarer. Deretter kom bandet inn med sine bidrag, før trommene ble spilt inn enda en gang. På det meste har låtene på plata hele 200 spor.
-Det krevde en langsom og detaljert master-prosess. Med så mange lag kan det bli voldsomt intenst å høre på om det ikke blir mastret riktig. Du kunne ikke mastre denne som ei rockeplate, men mer som ei kammermusikkplate, forteller 41-åringen.
Plata inneholder for første gang også innslag av vokal fra Myhr. Han forteller at han har våget å nærme seg sangen mer for hver utgivelse.
-Tidligere har jeg ment at lyttere skal finne sin egen vei i musikken, og derfor valgt å ikke la veldig tydelige elementer som sang stikke fram. Men med tida har jeg endret mening, og nå tenker jeg at det er litt feigt å ikke gjøre det. Samtidig er det en utfordring til meg sjøl, det stiller større krav. Om jeg bruker en sangmelodi, må den være så fin at den rettferdiggjør plassen, sier Myhr, som bedyrer at det ikke er ei «sangplate». Men nærværet av vokal gjør samtidig at den ikke kan plasseres i den forslitte båsen «instrumentalmusikk».
-At vokalen finnes der, betyr at den kan komme tilbake – som en mulighet, smiler han.
Stjernelag
Til framføringen av «Sympathetic Magic» på Byscenen tar Kim Myhr med seg et stjernelag fra norsk jazz og improvisasjonsmusikk: Hans Hulbækmo (trommer), Ingar Zach (pauke/perkusjon), David Stackenäs (gitarer), Adrian Myhr (bass og gitarer), Anja Lauvdal (orgel/synth), Michaela Antalová (trommer) og Håvard Volden (gitar/synth). Stig Gunnar Ringen står for lyd og Martin Myrvold for lysdesign.
-Det er utfordrende musikk å framføre live. Mye mer krevende enn «You I Me», som var enklere og som kunne røffes opp. Her er det så mange distinkte enkeltelement – det krever mye og god lytting av musikerne, heldigvis er de utrolig bra, skryter Myhr.
Han forklarer at selv om verket et gjennomkomponert, åpner de rom for å la partier i musikken vare lengre enn på plate.
-En gang vi spilte det, varte det i 75 minutter, en annen gang 90. Det kan være partier der elementene er avklart, men hvor intenst, høyt og langt spiller vi det? Vi holder det åpent, dersom det føles bra skal det få leve lengre!
Kim Myhr har turnert internasjonalt siden tidlig 2000-tall og har gitt ut flere album under eget navn. Albumet «You|me» (2017) ble nominert til Nordic Music Prize 2018, og ble hyllet internasjonalt. Hans forrige plate «Vesper» med Australian Art Orchestra ble nominert til Spellemannpris 2020 i kategorien «Samtid». Som komponist har han skrevet musikk for Australian Art Orchestra, Quatuor Bozzini, Kitchen Orchestra, Trondheim Jazz Orchestra, og han har også samarbeidet med Jenny Hval, Lasse Marhaug, Christian Wallumrød og mange flere.
Foto Kim Myhr: Orfee Schuijt
Live-foto: Jorunn Valle Nilsen