Olavsfest får besøk av en av verdens mest spennende unge stemmer når poeten, musikeren, dramatikeren og forfatteren Kae Tempest kommer til Nidarosdomen.
Kae Tempest er blitt kalt «en poet for folk som ikke leser poesi, en rapper for folk som ikke hører på hip hop». Samtidig er hen så mye, mye mer.
Poeten, musikeren, forfatteren og dramatikeren er en av Englands aller fremste og mest fremadstormende. Flere ulike publikum som vanligvis aldri møtes finner både en brobygger og utfordrer i Tempest.
Vi er derfor utrolig stolte av å presentere en av Englands og verdens mest unike stemmer i Nidarosdomen 1. august!
Traff lockdown-nerve
Tempests ord, hens magnetiske og inderlige fremføring, makter å fange både desperasjonen, isolasjonen og mismotet, men også kjærligheten og håpet i en flyktig og kaotisk tidsånd. Destillert ned til linjer som er like ømme som rammende. Statements kamuflert som spørsmål, spørsmål kamuflert som statements.
Tidlig i pandemien la Tempest ut en video på Facebook der hen fra sin egen stue framførte diktet «Hold Your Own». Tittelen er en velbrukt engelsk frase som på norsk kan ha en rekke betydninger: Ta vare på deg selv. Stå opp for deg selv, hevd deg. Og ikke minst – hold deg selv og dine fast.
Videoen traff en rå nerve hos et lockdown-isolert publikum. En diktopplesning, uten musikalsk akkompagnement, har nådd 2,2 millioner visninger og er delt 29 000 ganger.
Kanskje mye fordi Kae Tempest er en dypt empatisk observatør, med vidåpne øyne og ører overfor verden og alle små og store strev og undre i våre liv. Hen viser hvordan vi alle er en del av noe større enn oss selv. Når din egen stemme innenfra blir for høylytt og dominerende, handler det om å lytte til andre menneskers historier – før du forteller din egen.
Håp i kaoset
Gjennom hele sitt virke opphever Kae Tempest alle skiller mellom såkalt lav- og høykultur, for hen går inspirasjon fra gresk mytologi og litterære klassikere hånd i hånd med et gatesmart lydbilde og en gnistrende scenepersonlighet.
Debutalbumet «Everybody Down» (2014) beskrev et dramatisk år i livet for tre London-beboere, historier som ble bygd ut og utdypet i romandebuten «The Bricks that Built the Houses» (2017).
«Let them Eat Chaos» (2016) handlet om hvordan sju fortellere, bosatt i samme gate og i løpet av samme natt – forteller hver sin historie om frykt og fremmedgjøring. Beskrivelser Tempest hevder ikke handler om Brexit – men definitivt om kreftene og strømningene som gjorde at England havnet der.
«The Books of Traps and Lessons” (2019) ble produsert av Rick Rubin. Et musikalsk mer dempet og mollstemt album der det meste av beats var borte, men der tekstene likevel var gjennomsyret av en trassig tro på menneskeheten.
For selv om Kae Tempests poesi – inspirert av så vel William Blake som Wu-Tang Clan – gjerne kaster et dystert lys over vår samtid og våre kaotiske urbane liv, bærer den samtidig på en forkjærlighet for folkene hen skriver om og et genuint håp på vegne av menneskeheten. En tro på at vi både vil og kan la kjærligheten gå seirende ut til slutt.
It’s hard, we got our heads down and our hackles up
Our backs against the wall, I can feel your heart racing
None of this was written in stone
The current’s fast but the river moves slow
And I can feel things changing
Even when I’m weak and I’m breaking
I stand weeping at the train station
‘Cause I can see your faces
I love people’s faces(“People’s Faces” fra “The Books of Traps and Lessons”, 2019)
Mindre ensomt album
I januar slapp hen singelen «More Pressure», et samarbeid med Kevin Abstract fra hiphop-kollektivet Brockhampton, og nylig kom enda en forsmak i form av vakre «Salt Coast». Begge hever forventningene til utgivelsen av albumet «The Line is a Curve», som kommer i april.
-For meg handler albumet om økt motstandskraft og om å heve terskelen for toleranse og aksept. Og jeg synes det er blitt et veldig vakkert album, mye fordi så mange av de som har vært involvert i å lage det er mennesker jeg har kjent og elsket i lang tid, sier Tempest til New Musical Express.
-Flere av mine tidligere album kommer fra et isolert og fortvilt ståsted. Jeg håper de nye sangene preges av at jeg har gjort endringer i livet mitt, og latt mange av de tingene fare. Så kanskje er det en mindre ensom lytteropplevelse, tror hen.
Er ikke-binær
Mange kjenner allerede artisten under navnet Kate Tempest, men i august 2020 endret hen artistnavnet for å reflektere sin kjønnsidentitet som ikke-binær (noe som betyr at hen ikke opplever seg selv verken som mann eller kvinne).
«Jeg har lenge slitt med å akseptere meg selv for den jeg er. Jeg har, i frykt for å bli avvist, prøvd å være den jeg trodde andre ville jeg skulle være. Å gjemme meg fra meg selv har gitt meg mange problemer i livet. Dette er det første steget mot å forstå og respektere meg selv i større grad. Jeg elsket Kate. Men jeg har startet på en prosess, og håper du vil bli med meg på veien», sier Tempest i en uttalelse.
Det er derfor ekstra spesielt for Olavsfest å kunne presentere Kae Tempest i Nidarosdomen akkurat i 2022, som også er Skeivt kulturår.
-Om du har brukt ti år av livet ditt på å spille for 20 mennesker i et rom du har brukt fem timer på å kjøre til, tar du ingen ting for gitt. Når du til slutt ser ut fra scenen og ser 1000 mennesker, vet du hva det er verdt.
FAKTA OM KAE TEMPEST
– 36 år gammel.
– Født og oppvokst i Sørøst-London.
– Platedebuterte med «Everybody Down» i 2014, og har gitt ut fire studioalbum
– Vant i 2013 poesi-prisen Ted Hughes Award.
– Nominert til den presitsjetunge musikkprisen Mercury Prize to ganger, en BRIT Award og to Ivor Novello Awards.
– Er utnevnt til Next Generation Poet av Poetry Book Society, en utmerkelse som kun deles ut hvert tiende år.
– Romandebuterte med «The Bricks that Built the Houses» i 2017, og ga ut sakprosa-boken «On Connection» i 2020.
– Har skrevet og gitt ut seks diktsamlinger og fire skuespill. Det siste skuespillet, «Paradise», ble nylig nominert til Susan Smith Blackburn Prize.
– Sto i 2020 fram som ikke-binær.
– Slipper sitt nye album «The Line is a Curve» 8. April.
HOLD YOUR OWN
When time pulls lives apart
Hold your own
When everything is fluid, and when nothing can be known with any certainty
Hold your own
Hold it ’til you feel it there
As dark, and dense, and wet as earth
As vast, and bright, and sweet as air
When all there is
Is knowing that you feel what you are feeling
Hold your own
Ask your hands to know the things they hold
I know the days are reeling past in such squealing blasts
But stop for breath and you will know it’s yours
Swaying like an open door when storms are coming
Hold
Time is an onslaught
Love is a mission
We work for vocation until
In remission
We wish we’d had patience and given more time to our children
Feel each decision that you make
Make it, hold it
Hold your own
Hold your lovers
Hold their hands
Hold their breasts in your hands, like your hands were their bras
Hold their face in your palms like a prayer
Hold them all night, feel them hold back
Don’t hold back
Hold your own
Every pain
Every grievance
Every stab of shame
Every day spent with a demon in your brain giving chase
Hold it
Know the wolves that hunt you
In time, they will be the dogs that bring your slippers
Love them right and you will feel them kiss you when they come to bite
Hot snouts digging out your cuddles with their bloody muzzles
Hold
Nothing you can buy will ever make you more whole
This whole thing thrives on us feeling always incomplete
And it is why we will search for happiness in whatever thing it is we crave in the moment
And it is why we can never really find it there
It is why you will sit there with the lover that you fought for
In the car you sweated years to buy
Wearing the ring you dreamed of all your life
And some part of you will still be unsure that this is what you really want
Stop craving
Hold your own
But if you’re satisfied with where you’re at, with who you are
You won’t need to buy new make-up, or new outfits, or new pots and pans
To cook new exciting recipes
For new exciting people
To make yourself feel like the new exciting person, you think you’re supposed to be
Happiness, the brand, is not happiness
We are smarter than they think we are
They take us all for idiots
But that’s their problem
When we behave like idiots
It becomes our problem
So hold your own
Breathe deep on a freezing beach
Taste the salt of friendship
Notice the movement of a stranger
Hold your own
And let it be
Catching