Bli med stjerneprodusent Fraser T. Smith, som har jobbet med Adele og Stormzy, inn i Vår Frue kirke på leting etter svar på 12 grunnleggende spørsmål.
Hvem kan stille de grunnleggende spørsmålene om våre liv på en slik måte at vi tar dem til oss og virkelig anstrenger oss for å finne fram til svar? Hvem adresserer våre livs viktigste saker på en slik måte at vi forstår at alt står på spill? Er det politikerne eller prestene? Er det akademia eller media? Eller er det heller poetene, artistene og andre kunstnere?
Kanskje er det folk som den britiske stjerneprodusenten, komponisten og låtskriveren Fraser T. Smith, som har samarbeidet med verdensnavn som Stormzy og Adele.
Future Utopia
Med Fraser T. Smith
Church of Our Lady
Tirsdag 2. august kl. 22.00
Pris: 325,-
Eksistensiell utfordring
Under Olavsfest 2022 kommer Smith til Vår Frue kirke med prosjektet Future Utopia, hvor han har utfordret en gjeng med rappere, poeter og artister til å respondere kreativt på ulike spørsmål om meningen med livet: Do we really care? Why are we so divided, when we are so connected? How do we find the truth? What’s the cost of freedom? Is it to late to save the planet? What matters most? What is love?
Dette er bare noen av spørsmålene som stilles i løpet av dobbeltalbumet «12 Questions», som også byr på et meget interessant essay av nevrokirurgen Peter Hamlyn, der han går helt tilbake til livets begynnelse: «Earth must have been so hopeful a soul when as it set about creating the conditions for life 4.5 billion years ago». Samtidig kritiserer Hamlyn både religiøse og vitenskapelige fundamentalister, som tror at de har funnet svaret på livets grunnleggende spørsmål.
Tro eller frykt
Albumet åpner ikke med et spørsmål om tro eller tvil, men om tro eller frykt – det er dette valget vi mennesker så ofte blir stilt overfor. Frykten for det som er verre eller troen på noe som er bedre. Det er vårt svar på dette dilemmaet som ligger bak så mange av våre handlinger.
Den amerikanske poeten Alysia Harris sier det slik på det første sporet: Jeg vet at du ba sånn som du burde, men kirkebenkene gir deg ingen trøst. Jeg vet at kunnskapens prester er portvoktere som stenger. Jeg vet at du skjelver i frykt og beven, jeg vet at du gråter, mens du kjemper med troen i ditt hjertes stille moské: «What if when you prayed, the void answered / In a language you did not understand … What if this is the promised land?»
Sangen som følger etter Alysias dikt har tittelen «Promised Land», og den handler om nettopp frykt, den frykten som lurer under sektledernes lovnader om frigjøring. Frykt kan få ellers gode, rasjonelle mennesker til å begå de mest groteske handlinger. «Fear kills everything it touches».
Albert Woodfox, som tilbragte mer enn 40 år i isolasjon, 23 timer hver dag, i en celle på 2 x 1 meter, for noe han ikke hadde gjort, er også med på albumet. Han får i oppgave å svare på spørsmålet: «What’s the cost of freedom?» Woodfox forteller at han etter hvert kom fram til at han are fri, selv om kroppen er innestengt. Det skjedde da han var rundt 40 år, da han opplevde at han hadde erfaring nok og kunnskap nok til å være i stand til å definere hvem han ville være, resten av livet.
På albumet bidrar også Beatrice Mushiya, som mistet sønnen Duran Kajiama i et tragisk knivdrap. Hennes sorgtunge stemme forteller at sønnen, som alle kalte Dee, elsket å synge og danse, og at han aldri var interessert i vold, men at volden likevel rammet ham. Hun savner Dee, vennene savner ham, tante, onkel, bestemor, alle savner ham, elsker ham. Morens vonde vitnesbyrd kombineres med sangen, «Blood of Christ», som Fraser T. Smith har skrevet sammen med Stormzy.
Pop, rap, soul og poesi
Andre som bidrar på dette unike prosjektet er den britiske ærespoeten Simon Armitage, artisten Arlo Parks, skuespilleren Idris Elba og den islandske kunstneren og klinmaaktivisten, Katrin Fridriks. Alle bidrag veves sammen over hele 21 spor, med referanser fra pop til rap, fra soul til poesi.
Alysia Harris, som åpnet albumet, får også avslutte det hele med et dikt som insisterer på håp, til tross for alle utfordringer verden er nødt til å møte, til tross for alle dilemmaer vi mennesker er nødt til å forholde oss til, til tross for alle spørsmål vi aldri vil makte å finne svar på. Alysia ber så innstendig hun kan; kjære Gud, la meg holde ut, og hvis vi ikke holder ut, og verden går tapt, og selv om verden går tapt, vil jeg fortsette med å insistere, og hvis vi ikke kan insistere, hvis vi ikke kan kjempe mer med troen, «let us not say, no, that we did not go because we feared the mountain / we might come out scarred / but in the end, doubt wasn’t hard to face / ‘Cause in the end, fear becomes faith.»
Framtida skapes av oss
Utopia er et godt sted som ikke finnes. Framtida finnes heller ikke, den er utopisk og den er åpen, men den påvirkes hele tida av alt som skjer, her og nå. Framtida finnes ennå ikke, men den skapes av alle oss som ennå lever. Alle vi som vakler mellom frykten for det som er verre og troen på noe som er bedre. Måtte vi bruke denne vår privilegerte mulighet til å forme en framtid som gir håp for de som kommer etter.
Det var også Fraser T. Smiths ønske, at albumet med de 12 grunnleggende spørsmålene skulle munne ut i et håp, eller som han sier: «Without hope, what are we left with?»
Do we really care? Why are we so divided, when we are so connected? How do we find the truth? What’s the cost of freedom? Is it to late to save the planet? What matters most? What is love?
Fraser T. Smith