Ungdomssymfonikerne

100 av Norges mest talentfulle musikkstudenter tolker Stravinskijs dristige musikalske drama Petrusjka, et verk som byr på ekstreme utfordringer.

Ungdomssymfonikerne er Norges nasjonale ungdomsorkester og består av landets 100 mest talentfulle og dyktige musikkstudenter. Orkesteret blir regnet som et av de beste i sitt slag og har som mål å være anerkjent som et av Europas ledende ungdomsorkestre.

Ungdomssymfonikerne spiller med topp internasjonale dirigenter og solister, de har turnert verden over og gjester jevnlig kjente klassiske festivaler i Europa. Nå kommer de til Olavsfest, der de spiller i Olavshallen torsdag 1. august.

Orkesteret ble startet i 1973 av Karsten Andersen, Leif Jørgensen og Harry Kvebæk. Orkesteret var den gangen det eneste tilbudet norske musikkstudenter hadde for å spille de store symfoniske verkene i et orkester av full størrelse. Ungdomssymfonikerne står fortsatt som et siste viktig ledd i utdannelsen av både norske og internasjonale unge musikere, og skal være den ledende rekrutteringsinstansen for landets profesjonelle orkestre. Omlag halvparten av norske profesjonelle orkestermusikere i dag har deltatt på kurset, mens flere av dagens musikere i orkesteret faktisk er andregenerasjons deltakere.

Konserten blir samtidig en oppkjøring til åpningskonserten til Festspillene i Elverum fredag 2. august. Gjennom snart 40 år har Ungdomssymfonikerne og Festspillene i Elverum eksistert sammen i en symbiose. Festspillene ble etablert i 1974 med utspring i orkesteret. Helt siden oppstarten har Ungdomssymfonikerne arrangert sommerkurs i Elverum, og det er ikke få
kjærestepar, livslange personlige forhold og samspillkonstellasjoner som har oppstått. Orkesteret står for både åpnings- og avslutningskonserten under festspillene, i tillegg til en populærkonsert midt i festivaluka og flere kammerkonserter.

Johannes Gustavsson har siden februar 2017 vært engasjert som kunstnerisk leder for Ungdomssymfonikerne. Dirigenten er kjent for sin energi, karisma, eleganse og følsomhet – egenskaper som har gjort ham svært etterspurt som dirigent både for symfoniorkestre og operaer i Norden og utenlands. Han jobber jevnlig med alle de store orkestrene i sitt hjemland Sverige, inkludert Kungliga Filharmonikerne i Stockholm, Sveriges Radios Symfoniorkester og Göteborgsymfonikerne. I Norge er han engasjert av Oslo Filharmoniske Orkester, Kristiansand Symfoniorkester og Kringkastingsorkesteret.

Orkesteret gjør fire produksjoner årlig fordelt på sju til ti konserter, og de spiller for et stort publikum. De siste årene har Ungdomssymfonikerne spilt med dirigenter og solister som Juanjo Mena, Vasily Petrenko, Christian Vásquez, Andrew Manze, Eliahu Inbal, Leif Ove Andsnes, Truls Mørk, Solveig Kringlebotn, Håkan Hardenberger, Barbara Hendricks, Henning Kraggerud, Håvard Gimse, Arve Tellefsen, Elisabeth Nordberg-Schulz og Ole Edvard Antonsen.

Program

Lutoslawskis cellokonsert

Opprinnelig et bestillingsverk fra Royal Philharmonic Society i London til den kjente cellisten Mstislav Rostropovich og Bournemouth symfoniorkester. Konserten hadde premiere i 1970, og verket regnes som et av Lutoslawskis mest kjente verk. Orkesterets egen solist, Torleif Thedéen, har til og med spilt Lutoslawski Cellokonsert for Lutoslawski selv!

Torleif Thedéen er en av de mest kjente musikerne fra Skandinavia i dag.  Han ble internasjonalt anerkjent allerede i 1985 etter å ha vunnet tre av verdens mest prestisjefulle konkurranser for cello. Siden har han spilt jevnlig med noen av de mest kjente orkestrene i verden, blant andre BBC Filharmoniske Orkester, Berlin Symfoniorkester, Wiener Symphoniker, Israel Sinfonietta og Tokyo Metropolitan Orchestra. I 2017 ble han ansatt som professor ved Norges Musikkhøgskole i Oslo, han er også professor ved Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Stravinskij: Petrusjka

Igor Stravinskij dro på ferie til Sveits hvor han ønsket å skrive en pianokonsert. Da ballettmesteren Sergej Djaghilev hørte musikken, ble han imponert og så et stort potensial for å gjøre musikken om til en ballett.
Mens han komponerte, så Stravinskij for seg en dukke som kom til live og ønsket at denne karakteren skulle komme tydelig frem i musikken. Historien handler om en magiker som bringer liv til tre dukker for sitt miniteater: Den sorgfulle klovnen Petrusjka, en ballerina og klovnens rival. Etter hvert mister magikeren kontroll over dukkene, de begynner å leve sitt eget liv. Petrusjka hadde premiere i Paris i 1911, og er en tidløs tragedie spekket med kjærlighet, sjalusi og hevntanker, og som byr på ekstreme instrumentelle og klanglige utfordringer for det unge orkesteret.