HÅP. En kirketårnskonsert

På Olavsfests åpningsdag skal seks av byens fremste musikere framføre nyskrevet musikk av Kristoffer Lo fra seks av byens kirketårn – samtidig!  

HÅP. EN KIRKETÅRNSKONSERT
Av Kristoffer Lo 

Med
Kristoffer Lo – flugabone, Nidarosdomen
Ola Kvernberg – fiolin, Vår Frue kirke
Kirsti Huke – vokal, Bakke kirke
Mette Rasmussen – saksofon, Lademoen kirke
Magnus Børmark – gitar, Ilen kirke
Tomas Järmyr – perkusjon, Lade kirke

Torsdag 28. juli kl. 14.00 

Gratis 

Komponist og multiinstrumentalist Kristoffer Lo står bak det bokstavelig talt mest høytsvevende prosjektet under årets Olavsfest:  

På åpningsdagen 28. juli vil seks musikere vil urframføre et nytt verk, men de er plassert i seks ulike kirketårn rundt omkring i byen.  

Ideen ble født da saksofonist Tore Ljøkjel spilte og kringkastet lyden fra tårnet i Nidarosdomen flere ganger under Olavsfest 2020. Olavsfests arrangementssjef Joakim Weibull fikk en tanke om at dette var noe Kristoffer Lo burde høre.  

– Da Joakim ringte, var jeg ute og gikk med dattera mi på to måneder og hadde egentlig ikke tid. Men så hørte jeg tonene helt fra Nidarosdomen til Bakklandet, og det var fascinerende å høre musikken uten å være til stede i nærheten av der den ble spilt. Dagen etter møttes jeg og Joakim ved Vestfronten for å lytte dagen, og siden ballet det veldig fort på seg, forteller Lo.  

Store ideer 

Ideene begynte å hagle. Hva om musikere spilte fra flere tårn? Hva om de kunne teppelegge byen med musikk fra absolutt alle tårnene i Trondheim? Ambisjonsnivået har siden blitt tøylet en smule, men sannelig ikke mye. Per april er planen at seks musikere fra øverste hylle skal spille samtidig fra seks kirketårn i og rundt Trondheim sentrum: Fra Nidarosdomen, Vår Frue kirke, Ilen kirke, Bakke kirke, Lade kirke og Lademoen kirke.  

-Jeg ble veldig trigga av å leke med tanken, denne opplevelsen av å være på konsert uten å være på konsert. Dermed slipper publikum å tre inn i et rom de ikke føler seg hjemme i, enten det nå er en rockeklubb, ei kirke eller et konserthus. I tillegg blir det en opplevelse som er gratis og tilgjengelig for alle som befinner seg i og rundt byen, forklarer han.  

Solokonserter som henger sammen 

Med så stor fysisk spredning på musikerne, lydens hastighet og uforutsigbare vindretninger, vil det være bortimot umulig for publikum å høre alle seks på samme tid. Det har gitt en spesiell og stor utfordring for komponisten av verket.  

– Målet er å skrive musikk som fungerer slik at alle musikerne spiller en solokonsert, men der krysningspunktene også henger sammen. Musikken fra hvert enkelt tårn skal være interessant nok til å gi mening hver for seg, men fortsatt låte fint som helhet, forklarer Lo.  

Og det er ikke hvem som helst som vil stå plassert i hvert sitt tårn: Perkusjonist Tomas Järmyr (Motorpsycho, Yodok, Sunswitch), vokalist Kirsti Huke, fiolinist Ola Kvernberg, saksofonist Mette Rasmussen og gitarist Magnus Børmark (Gåte).  

-Dette er folk jeg liker å jobbe med. Det er jo egentlig ganske egosentrisk å skulle få noen andre til å spille slik jeg ville spilt, å skulle diktere en solokonsert med dem. Men de har selvsagt rom for å improvisere innenfor visse rammer, smiler komponisten, som forteller at han har spilt i duoformat med dem alle tidligere.   

-Det vil si, da jeg skulle spille med Magnus fikk vi overtenning begge to, uten å merke det kjørte han gitaren i tinningen min så jeg begynte å fossblø. Så det varte ikke så lenge som vi hadde håpet på, ler Lo.  

Leke med lyd 

At musikken kan oppleves i X antall kombinasjoner, alt etter hvor du befinner deg, har også fått Kristoffer Lo til å leke med tanken på hvordan verket kan oppleves både underveis og i ettertid.  

– At det skal skje live, er både utfordrende og et poeng i seg selv. Men hva om konserten streames på en enkel nettside, der du kan leke deg med å dra lydnivået fra de ulike instrumentene opp og ned? Dette er noe vi ser på nå, men ingen ting er landet.  

Inspirert av kirkeklokker 

Men hvordan vil det høres ut? Lo forteller at lytteren vil kjenne igjen hans signaturstil, med lange strekk og lang utvikling i musikken. Sakteflytende og med store klanger.  

– Musikken er skrevet nokså uavhengig av kirkekonteksten. Men dette med kirkeklokker, signaleffekten og klangen av dem, er en ledetråd. Om jeg går rundt på Møllenberg, hender det at jeg hører klokkene fra Nidarosdomen og Lademoen kirke samtidig, de store klangene som liksom fyller byen er veldig spennende.  

Galskap 

– Men Kristoffer – ærlig talt, dette er jo galskap?  

– Det er jo det! Samtidig har jeg kraftig høydeskrekk, så da vi var en gjeng på befaring i alle tårnene, var jeg den eneste som ikke våget å gå opp i noen av dem! Så det er i grunnen et idiotisk opplegg jeg har plassert meg selv inn i. Også logistisk er det vanskelig. Du kan ikke ha en PA på bakken, ettersom hele grunnen til at lyden bærer er at den er plassert høyt oppe. I tillegg er vi avhengig av en del kompliserte tekniske løsninger, musikerne skal for eksempel kunne høre hverandre i sanntid. Jeg er sikker på at alt løser seg, men det blir noe helt annet enn å rigge seg opp på Dokkhuset, plugge inn og gjøre en normal konsert! 

Kristoffer Lo:  

  • Komponist og musiker, født i Vestby i 1985.  
  • Spiller tuba, flugabone og gitar.  
  • Studerte ved Jazzlinja i Trondheim.  
  • Har vært medlem i band som blant andre PELbO, Sunswitch, Highasakite, Microtub og YODOK.  
  • Har gitt ut tre soloalbum.  
  • Ble tildelt Jazztipendatet under Moldejazz 2013.  
  • Skrev i 2014 bestillingsverket «Savages» for Trondheim Jazzorkester. Verket ble gitt ut på plate i 2015.  
  • De siste årene har han skrevet mye filmmusikk. Først til publikumssuksessen «Trondheimsreisen» (2018) og nylig sammen med Fay Wildhagen til dokumentarfilmen «Aksel» om Aksel Lund Svindal.