Dan Andersson – en musikalsk kjærlighetshistorie

I 1914 møtes arbeiderklassepoeten Dan Andersson og overklassestudenten Märta Larsson. De innleder et lidenskapelig kjærlighetsforhold – men så bryter helvete løs.

I 2020 er det 100 år siden den svenske forfatteren og poeten Dan Andersson døde. Den fattige skaldens stormende kjærlighetsforhold med velstående Märta Larsson blir til en musikkforestilling som har norgespremiere på Byscenen under Olavsfest.

I «Hon vars hjärta var som mitt – en musikalisk kärlekshistoria» inntar forfatter Göran Greider rollen som forteller, mens de to unge artistene Sara Parkman og Johan Airijoki står for musikken.

Forestillingen er basert på Greiders bok «Hon vars hjärta var som mitt», en roman som kaster nytt lys over den mytologiserte poetens livshistorie. Forfatteren skildrer, gjennom et puslespill av etterlatte brev, kjærlighetshistorien mellom Dan Andersson og Märta Larsson. Et forhåndsdømt «Romeo og Julie»-forhold som ble umuliggjort av klasse, religion og geografi.

Kjærlighet som satte sterke spor

Høsten 1914 møttes den fattige arbeiderklassepoeten Dan Andersson fra Dalarna og studenten Märta Larsson fra Östermalm i Stockholm på Brunnsviks folkhögskola i Dalarna. Det blir opptakten til et stormfullt kjærlighetsforhold. Mens første verdenskrig truer i bakgrunnen, finner de hverandre intellektuelt og erotisk. Men når Märtas borgerlige og frikirkelige foreldre får rede på forholdet, bryter helvete løs.

Dan Andersson og Märta Larsson hadde et stormende, men ulykkelig forhold.

Det fortelles en stortartet, om enn ulykkelig, kjærlighetshistorie som har etterlatt sterke spor i den folkekjære Dan Anderssons dikt og romaner – samt i musikken. For om det er ett område Dan Andersson virkelig har satt avtrykk i den svenske folkesjela, så er det gjennom tonesettinger av hans tekster. «Omkring tiggarn från Loussa», ”Till min syster”, ”En spelmanns jordafärd”. ”Jag väntar…”, ”Till min längtan”, ”Minnet”, ”Till Märta” – for å nevne en håndfull av sangene som er blitt elsket av det svenske folket.

Hyllet av Åge Aleksandersen

Dan Andersson har også satt spor i Norge og i Trondheim. Selveste Åge Aleksandersen viet i 2006 et helt album til Dan Anderssons lyrikk. «Snöharpan» solgte imponerende 50 000 eksemplarer. Men det stopper ikke der: Andersson tilbrakte selv tid i Trondheim, og søkte visstnok også om jobb i Adresseavisen uten å få det. Går du i Metodistkirken, ser du dessuten en altertavle malt av Ole Teien. Før han kom til Trondheim, hadde Teien et atelier i Stockholm – og dette atelieret var selve elskovsredet for Dan Andersson og Märta Larsson.

– Dan Andersson var en grubler med et komplekst forhold til religion, et nært forhold til naturen og sansen for rus. Dessuten rommer hans poesi en musikalitet som jeg tror kan forklare hvorfor så mange artister opp gjennom årene har ønsket å tonesette ham, mener Åge Aleksandersen.
Hør «Snöharpan» her:

Nasjonalskatt i Sverige

I Sverige er Andersson en nasjonalskatt. Fra Björn Ulvaeus’ Hootenanny Singers og Thorstein Bergman på 60- og 70-tallet, til Sofia Karlsson og Thåströms innspillinger fra vår tid, finnes det en lang tradisjon med Dan Andersson-tolkninger. Denne forestillingen slutter seg nå til tradisjonen. En fortelling bygges i dialog mellom Greiders tekst og velvalgte sanger som forsterker og fordyper seg i historien. Både Parkman og Airijoki befinner seg på ulike måter i folkemusikk- og visetradisjonen som også tilhørte Andersson. Men de er også fornyere, i artistenes respektive uttrykk møtes det sakrale og det verdslige, det harde og det vakre, på en måte som både speiler Dan Anderssons dikt og fortellingens tema.

Tekstene blir framført både i klassiske arrangement og i nye tonesettinger spesielt skrevet for forestillingen. Johan Airijokis band Malmfältens Rockklubb står for akkompagnementet når romanens sterke tidskoloritt flyttes til scenen i en stemingsfull og medrivende forestilling.

Urframføringen skjer på Storsjöyran, dagen før ensemblet kommer til Trondheim og Olavsfest. Siden tas forestillingen på turné over hele Sverige.

MEDVIRKENDE

Göran Greider: Forfatter, samfunnsdebattant og sjfrektør i Dala-Demokraten. Han har gitt ut en rekke diktsamlinger og debattbøker, sist «Populistiska manifestet» (2018) sammen med Åsa Linderborg. «Hon vars  hjärta var som mitt» er hans første roman.

Sara Parkman: Folkemusiker, kamponist og fiolinist som slo gjennom for alvor med sitt andre album «Vesper» i 2019. Hun både forvalter og fornyer folkemusikken, og kombinerer ofte feminisme med antinasjonalisme.

Johan Airijoki: Gruvearbeider og musiker som platedebuterte i 2014. Siden har han sluppet tre album med bygdepoesi og popinfluert bluesrock. Hans foreløpig siste album, «Får jag vara din kille», kom høsten 2020.

Band: Malmfältens Rockklubb