Byscenen og Olavsfest presenterer solokonsert med Ole Paus 28. juli for et levende publikum!
Ole Paus holder nettkonsert sammen med Motorpsycho fra Nidarosdomen 2. august, men 30. juli kan du oppleve ham solo og i levende live på Byscenen!
NB! Det er kun 200 billetter i salg fordelt på unummererte sitteplasser i sal og på galleri.
På grunn av smittevernanbefalinger besluttet Olavsfest tidligere i vår å gjennomføre festivalen i all hovedsak som en streamingfestival med flerkameraproduksjon. Da myndighetene siden har åpnet for arrangement med inntil 200 gjester, har Byscenen og Olavsfest grepet anledningen til å inngå et samarbeid.
Blant artistene som allerede skal gjøre streamingkonserter fra Nidarosdomen under Olavsfest, hadde noen av dem lyst og anledning til å gjøre en ekstra konsert i løpet av uka. Denne gangen for et tilstedeværende og levende publikum!
Ole Paus har vel aldri passet tittelen nasjonalskald, til det har han laget for mye bråk og huskestue de siste 50 åra som artist, poet og forfatter.
Han har smekket oss over fingrene ved ethvert tilløp til selvtilfredshet helt siden debuten «Der Ute – Der Inne» (1970), og oppfølgeren, klassikeren «Garman» (1972). Senere på sytti-tallet kom en serie plater der Paus ikke bare revitaliserte den middelalderske nidvisen, han foregrep også internettets umiddelbare musikk-publisering; Paus-posten ble som oftest skrevet, innspilt og utgitt på under en uke, og inneholdt stort sett besk satire og harselering med navngitte kulturpersonligheter og politikere.
En stund forsvant nesten poeten og kunstneren Ole Paus i all støyen. Det er et talende og ganske Pausk paradoks at «Mitt lille land» ble utgitt nærmest som et partsinnlegg i den mest polariserende striden i norsk samfunnsliv de siste førti årene: EU-avstemningen i 1994. Den gangen oppfattet noen sangen som bitende ironi, men det var ifølge Paus selv aldri meningen. Og gjennom tjue års bruk har «Mitt lille land» rykket stadig nærmere første side i den Nasjonale Norske Sangboka.
Herr Paus fører et propert språk. Han vet å lodde arbeidsomme, protestantiske norske ord med en vekt de sjelden har i sitt daglige virke som sakprosa og småsnakk i busskøen. «Den tøffeste gutten i himmelen», om redaktør Tore Olsen som omkom i bilen sin på vei hjem fra Sverige med det ferske opplaget av rock-magasinet BEAT i bagasjerommet, er en annen Paus-tekst som har vokst på seg en dypere klang enn den hadde da den kom ut. «Innerst i sjelen», som Sissel Kyrkjebø gjorde sitt kanskje fineste stykke musikk ut av, er en tredje. «Engler i sneen» ble en Jonas Fjeld-klassiker og starten på et langt og fruktbart musikalsk partnerskap. I 2020 opplevde Ole Paus enda en revitalisering, takket være det kritikerroste plate- og konsertsamarbeidet med de like kompromissløse rockerne i Motorpsycho.
Det lar seg knapt gjøre å trekke fram alt som fortjener oppmerksomhet i en over førti år lang karriere som omfatter noen-og-tredve plateutgivelser, bøker, teater, film og en opera-libretto. I bunn og grunn er det formidleren Ole Paus vi løser billett for å oppleve: Om det handler om konebanking i IKEA-sofa, mærsjer og pårsjer, om hvorvidt ting var bedre under krigen, eller mødre som er eller ikke er «ei ku», er ikke det essensielle poenget i en helaften med Ole Paus.
Poenget er: Vi vil høre Ole synge.
Smittverninfo fra Byscenen:
Byscenen følger selvfølgelig alle smittevernregler og vil plassere ut håndsprit stasjoner ved inngang, barer og toalett. Vi har eget vakthold som passer på publikum og hvilke soner de kan bevege seg i. I perioden fremover ønsker vi ikke kontanter som betalingsmiddel i våre barer, kun kort. Dette gjelder også i forhold til billetter. Kjøp på forhånd og last opp til din mobil. Garderobe vil ikke være åpen i denne perioden.
– Dørene åpner kl. 20:30
– Konsertstart kl. 21:15