Har Europa mistet sin kultur for nåde og tilgivelse? Det mener James MacMillan. Han kommer til Olavsfest for å dirigere Trondheim Symfoniorkester på sitt eget A European Requiem under åpningskonserten.
Åpningskonserten under Olavsfest 2019 i Nidarosdomen blir en stor begivenhet, med internasjonale stjerner i spissen for Trondheim Symfoniorkester og et storslått kor satt sammen av Trondheim vokalensemble, TSO-koret, Utopia & Reality Chamber Choir og Nidaros domkor.
Med Brexit-avstemningen hengende som en mørk sky over arrangementet, hadde komponist James MacMillans dødsmesse over Europa, A European Requiem, britisk premiere under den tradisjonsrike festivalen BBC Proms i 2017. Selv om det hadde vært lett å koble de to begivenhetene, hadde skotske MacMillan – en av vår tids største komponistprofiler – større anliggender enn britenes EU-exit i tankene da han skrev verket.
Ødeleggende optimisme
Heller enn nærsynt britisk, er verket intet mindre enn en dødsmesse over den europeiske kulturen og sivilisasjonen. Den politisk engasjerte komponisten er katolikk og frafallen sosialist, og har i dag et mer konservativt verdi- og verdenssyn. Han mener den kristne tilgivelsestanken har vært en kilde til frihet i Europa, og at denne kulturarven er gått tapt på grunn av en ukritisk optimisme. Store massers tro på kommunisme, fascisme og nazisme har etter tur vært ødeleggende for vårt humane samfunn, mener komponisten. Det kan faktisk være sånn, sier MacMillan, at det den europeiske sivilisasjonen trenger akkurat nå, er et requiem, en dødsmesse. Kanskje er det på den måten at det som gjorde Europa til «Europa», i sin fulle spirituelle betydning, kan bli født på ny?
Komponisten dirigerer selv
James MacMillan er en av vår tids store komponistprofiler, og musikken hans spilles over hele verden. Han er slått til ridder av dronning Elizabeth. Musikken hans har både en sterk åndelig/spirituell og en politisk side. Et av hans mål med musikken er å skape mer solidaritet med de politisk undertrykte i verden.
Vi får oppleve verket dirigert av komponisten selv, en enestående mulighet for ham til å få realisert sine egne idealer. MacMillan runder denne sommeren 60 år, og åpningskonserten under Olavsfest kroner komponistens europeiske jubileumsfeiring.
Solister under A European Requiem er Rupert Enticknap (kontratenor) og Mark Stone (baryton).
Verdensstjerne synger Strauss
Den tyske sopranen Annette Dasch er en verdensstjerne. Hun synger jevnlig med orkestre som Berliner og Wiener Philharmoniker, med dirigenter som Sir Simon Rattle, Daniel Barenboim og Kent Nagano, og har egne konsertserier på flere av verdens mest prestisjefylte scener.
I Nidarosdomen den 28. juli vil hun framføre Richard Strauss’ Vier letzte Lieder (fire siste sanger), komponistens siste fullførte verk, som hører til blant orkesterlitteraturens vakreste sanger. Hans ønske om at Kirsten Flagstad skulle urframføre verket ble oppfylt, men først etter hans død. Tre av sangene handler om døden og hvordan det først er gjennom døden at livet blir fullkomment. I Frühling (vår) snakker dikteren (Hermann Hesse) om hvordan alt på ny skal spire etter vinterens stillhet, og at livet får en ny sjanse.